torstai 14. maaliskuuta 2019

Puhutaan vatsasta.




En ole pitkään aikaan kirjoittanut blogin puolelle IBS-kuulumisia. Ne joille IBS on vieras kirjainyhdiste, kerrottakoon että kysymys on Ärtyvän Suolen Oireyhtymästä. Itselläni se todettiin noin kolme vuotta sitten, ja sen jälkeen onkin alkanut ihan toinen aika syömisteni suhteen. Vaikka IBS:stä kärsii noin joka kymmenes suomalainen, se on silti suurimmalle osalle ihan vieras asia. Koska olen nykyisin niin ruokarajoitteinen, sanon mielummin aina olevani allerginen, sillä sitä tunnutaan ymmärtävän paremmin kuin sitä että on ärtyvä suoli. Suomalaiset potevat yhtä ja toista suolistovaivaa, mutta siltkään niistä ei tunnuta tietävän yleisellä tasolla oikein mitään.Kun kertoo potevansa jotain kolmikirjainyhdistelmän nimistä oireyhtymää, saa usein osakseen kysymysmerkkejä viliseviä ilmeitä.

IBS:n kanssa eläminen on melkoista vuoristorataa, eikä oikein koskaan voi tietää miten maha reagoi mihinkin. Itselleni pahimmat ärsyttäjät ovat ehdottomasti valkosipuli, sipuli, kaali, paprika, linssit, pavut, herneet, chili. Pahin näistä on ehdottomasti valkosipuli, jota en siedä edes jauhemaisena mausteena. Se tässä IBS:ssä onkin vekkulia kun näitä kiellettyjä aineita on vähän joka paikassa. Tuoteselosteet pitää lukea aina tarkkaan. Valkopusili (kuten eräs kebabmyyjä joskus tätä nimitti) on mulle ihan myrkkyä. Ja koska se on myrkyksi minulle muodostunut, siihen on tullut melko lailla luontainen vastustuskin. Mun ei todellakaan tee mieli mitään valkosipulissa uitettua, pelkkä hajukin saa vatsan vääntymään. Mutta koittakaapa muuten etsiä ruokaohjeita, joissa EI ole valkosipulia tai sipuliakaan. Ja jos jätätte ohjeesta kyseiset pois, millä voisi korvata? Sipuli kun on melkoinen ruoan maustaja. Ja itse rakastaisin sipulia, jos voisin sitä syödä. Harmi vaan, että sipuli näyttää mun vatsalleni persettä.

Olen tehnyt havainnon, että esim. tomaatti, joka sinänsä on sallittu fodmap-ruokavaliossa, ei sovi mulle ollenkaan. Kärsin nimittäin tämän IBS:n lisäksi myös refluksioireista, jossa on sitten taas omat rajoitteensa syömisten suhteen. Välillä on aika hukassa ja todella kyllästynyt siihen mitä voi suuhunsa laittaa. Vastoin yleistä fodmap-ohjeistusta, mun vatsani kestää vehnää tosi hyvin. Olen tosin jättänyt ruokavaliostani leivän lähestulkoon kokonaan pois, joten vehnänsietokyky saattaa olla siksikin parempi. Kaura sen sijaan aiheuttaa mulle melkoisia vääntötiloja, vaikka sanotaan että kaura on vatsalle hyväksi. No ei mun vatsalle. Söin syksyllä pitkään kaurapuuroa, ja oireeni olivat silloin pahimmillaan. Puuron jätettyäni pois, maha rauhoittui. Siedän myös hedelmistä persikkaa ja päärynää vaikka molemmat ovat kiellettyjä fodmapeja. Hunajaakin käytän, eikä se pienissä määrissä ainakaan laita mua poreilemaan. Fodmap-ruokavalioon kannattaa tutustua kokeilemalla jos epäilee omalla kohdalla IBS:ää. Se on viitteellinen ohjeistus, eikä tosiaan mitään kiveen hakattua viimeistä totuutta. Itse olen elävä esimerkki siitä. Kannattaa kuunnella sitä omaa kehoa ja mennä sen mukaan mikä hyvältä tuntuu ja jättää pois ne mitkä aiheuttaa vaivoja. 

Kyläilyt ja ravintolasyömiset ovat hankalia, tai vaativat ainakin vähän sumplimista. Suurin osa ystävistämme tietävät nämä rajoitteeni, ja tekevät aina tarjottavat sen mukaan mitä voin syödä. Mutta olenpa törmännyt myös sellaiseenkin, että rajoitteeni koettiin niin haastaviksi, että kyläily muuttui ihan hassu juttu showksi. Silloin oikeasti vähän jo melkein nauratti, sillä eihän nämä mun rajoitteeni nyt niin merkillisiä ole. Tuntui kuin olisin ilmoittanut potevani jotain paljon harvinaisempaa, mutta tarjottavia oli kuulemma mahdoton valmistaa ilman valkosipulia, sipulia, kaalia tai paprikaa. Nämä nimittäin ilmoitin pahimmiksi oireideni aiheuttajiksi kun niitä minulta kysyttiin. Sain takaisin viestin missä tuskailtiin pitkää rajoitteideni listaa, ja "sitä että nyt loppuu mielikuvitus kesken". Luulin ensin, että nyt mua kojjataan ja olinkin jo vastaamassa  😂-hymiöllä, kunnes tajusin että ei perhana, tää toinen onkin tosissaan! Että ei naurata siellä toisessa päässä yhtään. Se kyläily jäi sitten tekemättä, ihan työkiireidenkin takia, mutta pakko sanoa että kyllä vähän jäi kummastuttamaan. Ruokarajoitteet kun ovat ihan nykypäivänä peruskauraa, ja enkä mielestäni pyytänyt riisumaan tarjottavista kaikkia proteiineja pois tai jotain muuta pikkasen haasteellisempaa. Ymmärrätte varmaan, että kun törmää tällaisiin juttuihin, ei aina jaksaisi elämää tämän oireyhtymän kanssa. Ja toki tuntuu kurjalta, että ymmärrystä ei tunnu aina löytyvän. Jokainen kuka näistä oireista kärsii, ei vaan huvikseen tarkkaile mitä suuhunsa laittavat eivätkä kiusallaan ilmoittele rajoitteitaan kun kysytään mitä kenties voisit syödä.


Olen niin monet kerrat manannut tätä, ja toivonut omaavani normaalin ruoansulatuksen sekä suoliston. Tiedän, että on olemassa paljon pahempiakin mahahommia kuin tämä, mutta ei tämäkään mitään suffelia ole. Välillä maha reagoi aivan kaikkeen, ja välillä on aikoja kun voi syödä huolettomammin. Vitsi piileekin juuri siinä kun ei voi yhtään etukäteen tietää millä päällä suolisto on. Yhtä aikaa saattaa närästää, vatsaa polttaa, turvottaa, maha on kovalla ja seuraavassa hetkessä se onkin turhan vilkas. Se elää aivan omaa elämäänsä, ja tuntuu että vaikka itse tekisin mitä, se ei vaan tottele. Kun maha vaivaa, on hyvin vaikea keskittyä mihinkään tai olla niin mukava kanssaihmisille. 

Välillä mua suorastaan huvittaa se, että jos mun pitäisi alkaa syömään superterveellsesti, se ei vain onnistuisi. Suurin osa kasviksista aiheuttaa mulle oireita. Ja sitten paasataan sitä, että syö enemmän kasviksia. Olen vähentänyt lihansyöntiä, ja lisännyt enemmän ruokavaliooni kalaa ja kanaa. Ja iloitsen aina kun löydän jonkin kasviksen, jota voin syödä ilman että pieren itseni (ja muut) hengiltä. Paradoksaalistahan tässä on se, että en ole yhtään nirso ruoan suhteen, syön melkein mitä vain (paitsi pinaattikeittoa ja janssoninkiusausta). Elimistöni vain päätti mun puolestani toisin ja rajoittaa ihan pokerina mun syömisiä. 

Mulla onkin melkoinen arsenaali kaikkea millä helpotan elämääni. Mika nauraakin aina, että yöpöytäni on kuin vanhan mamman; on breiviä, purkkia, vesilasia. En myöskään lähde mihinkään ilman pientä pussukkaani missä minulla on aina mukana vatsalääkkeitäni. Vinkkaankin teille kohtalotovereille muutamia hyviä, oloa helpottavia tuotteita.

Vi-Siblin kuituvalmiste. Tätä olen käyttänyt jo kohta kolme vuotta päivittäin. Tästä ollaan vähän kahta koulukuntaa; toisille ei sovi ja toisille taas sopii. Itselleni sopii enemmän kuin hyvin. Itse olen saanut vatsan toimintaani tämän avulla normaalimmaksi, koska tämä tasaa suolistoa niin että se toimii normaalisti. Jos on ripulia, se tasaa sen. Jos ummettaa, vatsa alkaa toimia. Maku on viljainen, eikä laisinkaan paha. Myydään ilman reseptiä, mutta reseptillä saa isomman paketin edullisemmin.

I say Turvotus ja IBS –oireet. Tämän valmisteen löysin aika hiljattain vasta, ja olen ihastunut! Tämä tasaa hienosti pulisevan vatsan, hajottaa ylimääräisen ilman vatsasta, tasaa ripulin, poistaa epämiellyttävän olon vatsasta ja ehkäisee pahaa oloa. Otan usein tällaisen ennen ruokailua ja yötä vasten, ja maha vaivaa huomattavasti vähemmän. Ihan mahtava tuote. Reseptivapaana apteekista.

Gefilus Plus maitohapot. Olen popsinut maitohappoja jo vuosikaudet. IBS:n puhkeamisen jälkeen löysin tämän tuotteen ja se on oikeasti tehnyt hyvää vatsalleni. Otan joka aamu tyhjään vatsaan. Ja se minkä olen myös huomannut on, että olen harvoin kipeänä. Kaikki flunssat eivät tartu niin herkästi kun syö näitä.

Boulardii. Syön näitä maitohappojen lisäksi, vaikka tämäkin on eräänlainen maitohappo. Tämä edistää limakalvojen pysymistä terveenä (suoliston sisäpinta) ja immuniteettijärjestelmän vakaana pysymistä. Auttaa myös ilmavaivoihin todella tehokkaasti!

Silicogel. Piihappogeeli, joka hoitaa sekä IBS-oireita että refluksia! Tämä on yksi lemppareistani. Koostumus on väritöntä geeliä, joka ei tuoksu tai maistu miltään. Itselläni koostumus onkin ainoa yökkäysrefleksin aiheuttava tämän kohdalla. En vaan saa nielaistua geeliä sellaisenaan, mutta onneksi tämän saa sekoitettua veden joukkoon, minne se hajoaa hienosti. On kuin joisi lasillisen vettä. Tämä helpottaa oireita heti ja tasaa kiukuttelevaa vatsaa.



Konstit ovat siis monet, ja elämä on kivaa silloin kun vatsa ei oikuttele. Olen huomannut, että itselläni hormoonikierto vaikuttaa todella suuresti oireisiin ja oireet menevätkin sen mukaan mikä kohta kierrosta on menossa. Odotan jo kovin vaihdevuosia (vaikka hullulta saattaa kuulostaakin), sillä uskon oireiden helpottuvan kun hormoonitoiminta lakkaa. Ennen kuukautisia kohtu nimittäin erittää tiettyä hormoonia, joka aiheuttaa tervemahaisellakin vatsan vilkastumista. IBS-oireisella tämän voi kohottaa potenssiin kymmenen. Sain kerran vinkin eräältä ystävältäni, että tavallinen tulehduskipulääke katkaisee hormonin aiheuttamat oireet. Eli perusburanaa kiduksiin kun vatsa alkaa tuntua funkylta tietyssä kohtaa kiertoa. Itselläni on puhelimessa menkka-apsi, jonka avulla saan helposti seurattua kiertoa. Saan sinne myös merkittyä oireita, joka helpottaa seuraamista pitkällä aikavälillä.

Sellaisia vatsakuulumisia! Sori jos tuli liikaa informaatiota :D Mutta uskon, että lukijoissani on taatusti kohtalotovereita? Kommenttikenttään saa jakaa vertaistukea ja vinkkejä, jos haluaa J Toivon, että tästä postauksesta oli myös hyötyä teille, jotka tästä samasta kärsitte.

Ps. linkit eivät ole mainoslinkkejä, enkä ole yhteistyössä verkkoapteekin kanssa. Linkkasin nämä tähän ihan vain infona, en mainoksina :)

2 kommenttia:

  1. Kiitos vinkeistä! Kaikki oireesi kuulosti aivan samanlaisilta kuin mitä mulla on. Olen koittanut tähän asti pärjätä ruokavaliomuutoksella, mutta tuntuu että ehkä minustakin tulee pilleripimu. Täytyyki lähteä apteekkiin shoppailemaan.

    VastaaPoista
  2. Oletko kokeillut psylliumia Vi-Siblinin sijaan? Psyllium on edullisempaa ja samaa kamaa. Prismasta ostin sitä viimeksi alle vitosella 200g pussin. Itse käytän sitä leivonnassa, omiin sekä koiran mahavaivoihin. Aikaisemmin käytin satunnaisiin mahavaivoihin juurikin Vi-Sibliniä, mutta sitten siirryin kaupan gluteenittoman hyllyn ääreen :) Tehoaa ihan yhtä hyvin.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)