sunnuntai 27. elokuuta 2017

Päivä merellä.



Palataanpa tänään hetkeksi meidän kesälomaamme. Lomamme oli reissun täyteinen. Olimme luvanneet pikkuneidille, että lähdemme myös laivalle hänen kanssaan lomamme aikana ja tottakai se reissu sitten myös toteutettiin. Viime kesänä teimme koko perheen kesken ensimmäisen, yhteisen  piknik -risteilyn ja tänä kesänä suunnittelimme reissaavamme oikein 24 h -risteilyllä.

Päädyimme kuitenkin jälleen piknikiin, koska pohdimme miten neitimme jaksaisi yön yli risteilyä. Ja miten me jaksaisimme sitä myös :D Jotenkin kun itse on ravannut noilla laivoilla koko ikänsä,  tällainen päivä merellä -tyyppinen ratkaisu on ihan tosi jees. Ja illaksi kotiin.

Sen verran vaihdoimme konseptia viime vuodesta, että kokeilimme toista laivayhtiötä. Viime vuonna Viking Line, tänä vuonna Silja. Tai no Tallink. Viikkarilla on Ville Viikinki, Siljalla Muumit. Meidän neidillä kun on tänä vuonna herännyt Muumi-fanitus ihan uusiin sfääreihin, joten siksikin Silja voitti tässä asiassa.





Laivaan päästyämme syötiin tottakai hyvä meriaamiainen ja samalla ehdittiin tutkailla ikkunasta saariston maisemiakin. Neiti oli kovasti innoissaan tästä reissusta, koska pääsi nyt laivalle missä ei ollut aiemmin käynyt.

Pakko vähän vertailla muuten Siljan ja Viikkarin keskinäisiä eroja, nyt kun ollaan molempien piknikit nähty. Viikkarilla on ehdottomasti paremmat ruoat ja jotenkin kokonaisuudessaan ystävällisempi asiakaspalvelu. Siljan töykeähköön palveluun törmättiin jo alkumatkasta piipahtaessamme taxfreessä ja neidin bongattua sieltä Frozen -huulirasvasetin. Rasiassa oli 8 erilaista huulirasvaa ja ne oli pakattu kauniiseen peltirasiaan. Se oli laitettu läpinäkyvään kulhoon, jossa oli samoja tuotteita useampikin sekä lisäksi muitakin huulirasvasettejä. Kulhon kyljessä oli lappu 5,95 €. Nappasimme rasian mukaamme ja menimme kassalle. Kassalla kuitenkin kone ilmoitti hinnaksi 8,95 €. Sanoin, että tämä löytyi tuolta kulhosta missä hinnaksi ilmoitetaan 5,95 € ja  tämä ei ole siellä suinkaan ainoa vaan näitä on siellä useampia. Kyllästyneen oloinen myyjä lähti kulhon luo, penkoi sitä hetken ja tuli takaisin kassalle ja sanoi mulle töksäyttäen: Ne ovat vain väärässä paikassa, tämä on oikea hinta jonka kone antaa. Hämmästyin suunnattomasti sitä, että oikeasti asiakkaalle ilmoitetaan näin lakonisesti ja ykskantaan asiat. Sanoin, että mikäli asia on näin, kannattaisiko ne sitten siirtää sieltä pois tai laittaa niihin hintalaput, jossa lukee tuotteen oikea hinta etteivät asiakkaat tulee harhaanjohdetuiksi? Myyjä kohautti olkapäitään ja kysyi yhtä kyllästyneenä, että noh, otatko tuon silti? Sanoin, että otan, koska lapselle se on jo luvattu, mutta minun pitäisi saada se siihen 5,95 € hintaan, koska mitään muuta hintaa tuolla kulhossa ei ilmoiteta, kuten ei myöskään itse tuotteessa ja koska siellä on useampi näitä samoja tuotteita, se todellakin antaa sen mielikuvan, että se on sen hinta. Myyjä tuijotti minua hiljaa ja lopulta sanoi sen hinta on 8,95 €, ei ole pakko ostaa. Meinasin tiputtaa korvani siihen paikkaan! En olisi muuten ostanut koko tuotetta, mutta koska olimme ehtineet luvata neidille sen jo, en voinut tietenkään sitä alkaa perumaan. Kehoitin häntä vielä kerran laittamaan kulhoon oikean hinnan tai vaihtoehtoisesti hinnoittelemaan kulhossa olevat tuotteet hintalapuin, mutta hän oli kuin ei olisi kuullutkaan minua. Antoi kuitin ostoksesta ja eikä sanonut mitään. Poistuin liikkeestä hämmästyneenä miten huonoa asiakaspalvelu voikaan olla.

Itsekin joskus aikoinaan asiakaspalvelussa olleena, tiedän että tuon tyyppisen tilanteen olisi voinut hoitaa vähän toisellakin tavalla. Myyjä ei millään muotoa yrittänyt edes pahoitella tilannetta heidän puoleltaan tai olla muutenkaan millään muotoa asiakaslähtöisempi. Hän vain totesi kylmästi, että ota tai jätä ja siinäpä se. Jos olisin ollut ostamassa itselleni jotain, olisin varmasti jättänyt kaupat tekemättä. Kirjoittelin tästä pienen palautteen Siljan palauteboxiin kotiin saavuttuamme, mutta eipä siihen ole kukaan vielä vastaillut näin kuukauttakaan myöhemmin. Että sillä lailla.





Emme antaneet tämän kuprun haitata kivaa päiväämme sen enempää vaan lähdimme nauttimaan päivästä neidin ehdoilla. Tämä oli hänen reissunsa ja menimme ihan sen mukaan mitä hän halusi tehdä. Pallomeri ja Muumit olivat tottakai ehdottomasti tsekattava ja ennen Harri Hylje -shown alkua nautittiin Harrin Halaus -drinkki. Se oli muuten aivan mielettömän hyvän makuista! Sain siitä pienen maistiaisen. Olisin itsekin voinut juoda moisen :D

Se hieno juttu Siljalla oli, että lapsille oli järjestetty monenmoista ohjelmaa. Koko menomatka menikin katsoessa näitä lasten juttuja. Siitä isot plussat. Oli nähty hienosti vaivannäköä, että nämä perheen pienimmät viihtyvät. Muuten päivästä voisi tulla vähän turhan pitkä, jos mitään ohjelmaa ei olisi.






Showt oli järjestetty tosi kivalla tavalla ja niissä oli mahtavaa musiikkia. Meidän neiti on niin rohkea, että hän menee tosi reippaasti aina halaamaan kaikkia hahmoja, kun niitä vain jossain on halattavana. Tällä reissulla tuli halattua Muumit, Trolli, Harri Hylje, Madagaskarin Pingviinit ja Leijona. Muumien halaamisesta mulla ei ole kuvaa, koska siellä oli niin valtava lapsiryysis ja hyvin agressiivisia äiti-ihmisiä, jotka oikeasti tönivät siirtelivät toisten lapsia pois Muumien luota, jotta se oma piltti pääsi kuvaan. Luovutin, koska en jaksanut alkaa mihinkään käsirysyyn niiden supermutsien kanssa. Meillä on onneksi Muumien halailukuvia kahdelta kesältä Muumimaailmasta.




Ihan ilman ostoksia en selvinnyt reissusta. Vaikka mulla pursuaa kaapit hajuvesiä, haluan aina ostaa laivalta hajuveden. Se on vain sellainen perinne. Tällä kertaa mukaani tarttui paluumatkan taxfreestä Givenchyn Éclats Précieux -tuoksu, joka oli itselleni entuudestaan aivan vieras. Googlettelin laivalla tuoksua ja sain tietooni sen olleen one shot -tuoksu viime vuodelta. Nyt se oli laivan taxfreessä alepöydässä -50 % lapulla ja hintaa tälle jäi vähän päälle 20 €.

Mua miellytti tuoksussa eniten sen päänuotti, raparperi. Tuoksu on tosi kiva ja hedelmäinen, mutta sen kesto iholla on aivan surkea. Parin tunnin päästä suihkautuksesta tuoksusta erottaa enää juuri juuri lopputuoksun pari nuottia. Tosi sääli, sillä tuoksu on niin ihana. Pitää vaan suihkautella tätä vähän ahkerammin jos mielii tuoksua koko päivän :D


Meillä oli kyllä tosi kiva päivä merellä perheen kanssa, vaikka Siljan nykyinen taso monessa asiassa ei olekaan enää niin hyvä. Molemmilla laivayhtiöillä ovat ne omat hyvät puolet, mutta valitettavasti myös näitä miinuksia. Asiakaspalautteisiin vastaaminen olisi mielestäni erittäin tärkeää, jotta omaa palvelua voisi kehittää paremmaksi sekä asiakaslähtöisemmäksi. Mutta kun niihinkään ei vastata, tuntuu vähän hölmöltä jatkossa käyttää sellaisen firman palveluita kenelle asiakas ei tunnu olevan tärkeä.

Kotiin veimme karkkia, vähän aikuisten juomia, hajuvettä, vähän Legoja ja paljon kivoja muistoja kivasta päivästä. Illalla oltiin aika väsyneinä koko porukka, mutta onnellisesti väsyneinä. Olemme Mikken kanssa onnellisia siitä, että vaikka emme olekaan rahassa mitattuna kauhean rikkaita, me olemme pystyneet antamaan neidille paljon kivoja elämyksiä myös tänä kesänä. Sydäntämme lämmittää se, että hänellä oli niin mielettömän kivaa myös tällä reissulla ja hän mielellään muistelee näitä juttuja pitkin vuotta ❤ Se on meille tärkeintä, että hänellä on onnellinen lapsuus.

Semmoinen päivä meillä oli! Olettekos te käyneet tänä kesänä laivalla?

5 kommenttia:

  1. Pikkuneidillä on ollut kiva reissu ja se on tärkeintä :) laivalla en ole vuosiin käynyt mutta on se elämys tälläiselle ei ikinä-matkustelevalle aikuisellekin ;) tosi kivan tax-free löydön teit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, hänen vuokseen me laivalle lähdettiin kun hän oli sitä niin hartaasti toivonut :) Itse täällä rannikolla koko elämänsä asuneena laivalla käynti ei ole niin ihmeellistä, mutta kun asuu muualla Suomessa, tottakai se silloin on :) Eräs kaveri joskus vuosia sitten muutti Pohjois-Suomesta Turkuun ja kävi ensimmäisen Turku-vuotensa aikana joka viikonloppu laivalla :D teki siis yli 50 risteilyä.

      Poista
  2. Kyllä te olette niin ihana perhe! ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana ❤ kiitos, oli tosi kivasti sanottu! :) ❤ tästä tuli hyvä mieli.

      Poista
  3. Itsehän jouduin Tallinnan risteilyllä virolaisen järjestysmiehen pahoinpitelemäksi syyttä suotta jonka vuoksi olin muutaman päivän sairauslomallakin, mutta Tallinkin mukaan heillä ei ole minulle mitään hyvitettävää. Että näin. Suoraan sanottuna syvältä koko yhtiö, siksi suosin Viikkaria.

    Laita ihmeessä esim. facebookin kautta Silja line Suomi-sivustolle yleisesti palautetta, sitä kautta tulee yleensä aika nopiaa vastaus!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)