tiistai 25. huhtikuuta 2017

Klassikkotuoksuni.


Olen ollut tuoksujen ystävä todella kauan. Muistan miten jo lapsena nuuhkin äidin ja mamman hajuvesiä ja taisinpa suihkaistakin niitä iholleni. Hajuvesissä on minulle jotain todella ylellistä ja koen olevani lähes alaston jos en laita aamulla hajuvettä.

Ensimmäisen oikean hajuveden sain joskus 9 - 10 -vuotiaana ja hajuvesi oli Brut Faberge Darling, joka taisi olla aika monen nuoren tytön hajuvesi siihen aikaan. Pakko myöntää, että en yhtään muista enää miltä tämä tuoksu tuoksui, mutta jos nyt pääsisin sitä tuoksuttamaan, varmasti mieleen leviäisi monta muistoa. Mun tuoksumuisti on nimittäin tosi vahva ja hallitseva. Eri tuoksut merkitsevät minulle eri ajanjaksoja elämässäni - niin hyvässä kuin pahassakin - joten kaikkia tuoksuja ei vaan voi enää käyttää. YSL Babydoll, Hilfigerin Tommy Girl, Armanin Aqua di Gioia ja Lancomen Miracle ovat omalla kohdallani pilattuja tuoksuja. Niiden käyttöaikaan sisältyy ikäviä aikoja elämässä, joten en kykene enää käyttämään niitä tuoksuja.

Toisaalta taas monien tuoksujen kohdalla tilanne on toinen. Niihin liittyy niin paljon hyviä muistoja, että haluan ostaa niitä uudelleen ja uudelleen. Tänään tutustutaan kolmeen minun klassikkotuoksuuni.


JOOP All About Eve

Tämä tuoksu hurmasi minut täysin vuonna 1998 kun olin 22-vuotias. Kävin Kauppaoppilaitosta ja tähän tuoksuun liittyy valtavasti hyviä muistoja juuri siltä ajalta. Kauppiksessa sain tutustua ihmisiin, jotka ovat edelleen elämässäni tavalla tai toisella mukana. Tämä tuoksu "katosi" minulta vuosiksi ja tavallaan unohdinkin sen, kunnes se tuli minua vastaan eräässä nettikaupassa. Olin ihan ällikällä lyöty sillä luulin ettei tätä edes enää saa mistään! Tilasin tuoksun saman tien ja nyt olen käyttänyt sitä säästellen, mutta kuitenkin kohtuullisen usein. Tuoksu on aivan ihana omenainen tuoksu ja se oli ehdottomasti yksi 90-luvun lopun ikonisimmista tuoksuista. Sitä jäljiteltiin tosi paljon ja Seppälän halpistuoksuhyllystä saattoi bongata useammankin ompun muotoisen pullon. Mutta originelli on aina originelli ja sitä ei voita mikään.

Laura Biagiotti Laura

Oikeasti en edes muista kuinka mones pullo tämä on Lauraa jonka omistan. Tämä on yksi kaikkien aikojen lemppareistani. Tämän kyseisen pullon sain siipalta äitienpäivälahjaksi pari vuotta sitten. En muuten muista sitäkään, että milloin olen saanut /ostanut ihan ekan pullon Lauraa? Muistan vain, että se on ollut aina minulle olemassa. En kyllästy tähän tuoksuun koskaan! Sen suihkauttaminen iholle on kuin kotiinpaluu, joka ikinen kerta. Tämä tuoksu on ollut mukanani elämässäni niin monessa ja onneksi enemmän hyvässä kuin pahassa. Siksi se on edelleen mukanani.


Cacharel Lou Lou

Tämä tuoksu on jotain ihan kreisiä. Olen saanut tätä ensimmäisen pullon ollessani seiskaluokalla. Oikeesti -seiskalla! Aika perustuoksu 13-vuotiaalle. Mut hei kasarilla kaikki oli vähän tälleen. Tämä tuoksu siis tuo mulle edelleenkin mieleen eniten seiskaluokan. Yläasteella oleminen ei aina ollut sitä helpointa aikaa, mutta ei ehkä sitä kaikkein kamalintakaan kuitenkaan. Mulla meni vuosia välissä ettei mulla ollut tätä tuoksua, mutta jos haistoin tätä jossain, tunnistin tämän heti. Tämä on niin omanlaisensa tuoksu ja tätä ei oikein voi verrata mihinkään. Todella runsas, jopa ylitsepursuava on ehkä parhaimmat adjektiivit kuvaamaan tätä. Pari vuotta sitten jouluna rakas aviomieheni oli tätä jostain minulle löytänyt. Lou Lou on minulle juhlallinen tuoksu nykyisin, sellainen vintagehenkinen iltatuoksu. Siinä on vahva 80-luvun henki ja rakastan sitä ihan älyttömästi.

Nämä olivat minun klassikkoni. Mitkä sinun ovat?


17 kommenttia:

  1. Dolce&Gabbanan Light Blue ja Calvin Kleinin Euphoria. Niitä täytyy aina olla ❤

    VastaaPoista
  2. Lou lou on oma suosikkini myös ja anais anais oli toinen :)

    VastaaPoista
  3. Toi Joop! on paras ompputuoksu ikinä. LouLou mulla on, Laura on monta kertaa ollut mielessä ostaa ihan muistojen vuoksi, se on vaan mun anopin tuoksu, joten pitäisi valita milloin itse sitä käytän. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on! :) Ai perhana, anoppi on vienyt sulta hyvän klassikon :D

      Poista
  4. Laura-tuoksu on kyllä hyvä! :) Itse olen kuluttanut sitä kaksi puteloa ja ensimmäisen pullon sain isältäni laivalta tuliaiseksi, kun olin yläasteella vai lukiossa. Isäni ei oikein perusta hajuvesistä tai jaksa kuluttaa aikaa niiden valitsemiseen, joten valitsi tuoksun nimen perusteella :D. Onneksi osui nappiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Osui sitten nimi ja tuoksu nappiin :D Se on ihana tuoksu! <3

      Poista
  5. Kaikki nämä samat tuoksut..löytyy mun tuoksuhistoriasta.Lou Lou oli ihan eka ite ostettu tuoksu. Sitten seurad Trésor myös ja Poéme...Sitten Eden, ekasta työpaikasta ja ekalla palkalla ostettu.. ja sitten CK One, se oli mun signaturetuoksu vuosia. Häätuoksuna oli Issey Miakin L'eau..mutta se ei kyllä ollut mikään erityinen..sen valinnassa mokasin. Mutta nyt vuosia ainut omistamani tuoksu on ollut Laura.. luulen, että menossa on vähintään 5 pullo. Ja kyllä olen samanikäinen kuin sinä..että se selittää osittain tuoksuhistorian yhtenäväisyyttä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Trésoria mullakin oli <3 ja Poémea :) Ja CK One on myös löytynyt tuoksuhyllystä :D

      Poista
  6. Ihana postaus. Nämä sun tuoksumuitot on aina niin viihdyttävää luettavaa:D Itsekin omistan valtavan määrän tuoksuja, mutta ne parhaimmat ovat sieltä kultaiselta 90-luvulta. Mm Givenchy Amarige, Gaultier Classique, Thierry Mugler Angel ja Nikos Sculpture ovat kestosuosikkeja. Listaa voisi jatkaa melko pitkään. Ysärillä vaan osattiin tehdä uniikkeja tuoksuja! Kukin tuoksutalo lanseerasi aina ihan uudenlaisen tuoksun, toisin kuin nykyään. Ensinnäkin tehdään lähes saman tuoksuisia tuoksuja, ja sitten vielä loputon flankkerivirta siihen perään. En tykkää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on totta, että nykyään harvemmin tulee uusia tuoksuja, ne ovat herkästi flankkereita jo olemassa olevista.

      Ai että, Amarige oli kyllä hyvä! Mutta Angelista olen saanut niin kauheat traumat, että ei vaan pysty enää käyttämään :D

      Poista
  7. Lancome Maggie Noite, Laura Biagotti Roma ja Lancome Ô

    VastaaPoista
  8. Loulou tuo tosiaan 80-luvun ja nuoruuden mieleen!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)