maanantai 13. kesäkuuta 2016

Elämää IBS:n kanssa.


Minulta on toivottu postausta koskien elämää IBS diagnoosin kanssa. Olen kovin alussa vielä kaiken ruokavalion ja muiden suhteen, mutta kerron nyt vähän miten tämä uusi elämä on lähtenyt alkuun. Teksti saattaa sisältää pikkutarkkaa tietoa mm. vatsani toiminnasta, joten jos kyseinen asia ei kiinnostele, kannattaa jättää lukematta. Paskajuttuja siis tiedossa.

FODMAP -ruokavalio on mielenkiintoinen ja perehdyin siihen välittömästi kun sain tietää, että suolistoni on mallia IBS (=ärtyvän suolen oireyhtymä). Vaiva ei tosiaan ole mikään kovin harvinainen. Tilastot kertovat, että joka 10.suomalainen kärsii siitä. IBS:ää on kolmea eri tyyppiä: ripulipainotteista, ummetuspainoitteista ja sitten sellaista, jossa ripsa ja umme vuorottelevat. Mulla on juurikin tämä viimeinen tyyppi.


Ihan ensimmäisenä ruokavaliossani vaihdoin maitotuotteet laktoosittomiin. Ero entiseen oli järkyttävän suuri. En ole koskaan ajatellut kuinka pahaa laktoosi on mulle tehnyt, koska mullahan ei ole laktoosi-intoleranssia. Mutta ei se tarkoita, ettäkö suolisto silti laktoosia rakastaisi. Syön aamuisin aina turkkijugurttia ja melkeinpä heti pakkini on pyörähtänyt sekaisin. Olen tähän asti vain ajatellut ja hyväksynyt, että no se on sellainen se mun vatsa. Aamulla sekaisin ja illalla ummessa. Ei ikinä normaali.

Nyt kun syön laktoositonta, tuo kaikki kakkaongelma loppui kuin seinään. Ei tarvitse enää aamupalapöydästä juosta kiireen vilkkaa vessaan. Vatsa on täysin rauhallinen. Ja iltaisin ei tarvitse poksautella verisuonia päästä kun ummettaa niin älyttömästi.


Gluteeni on laktoosin lisäksi myrkkyä suolistolleni. Tämän olen tiennyt jo kauan. Silti sitä leipää on ollut pakko mussuttaa ja sitten on kärsitty turvotuksen ja kipujen kanssa. Nyt ruokavaliostani jäi pois ohra, ruis ja kaura. Kaura on sallittu FODMAP, mutta se ei vain käy minun vatsalleni. Sen sijaan kielletty vehnä käy. Riisi on myös sallittujen joukossa, mutta sain siitä niin karmeat olotilat, että myös riisi jäi pois. Perunaa siedän hyvin, mikä helpottaa kivasti elämää. Eli pastaa ja perunaa jatkossakin. Jee!

Kuidun saannista on kuitenkin huolehdittava, että tuo vuoronperään laiska/vilkas suoli pysyisi normaalitoimisena. Sain lääkäriltä vinkin Vi-Siblinistä, joka tasaa suolen toiminnan normaaliksi. Eli jos ummettaa ja/tai ripastaa, niin tämä auttaa. Nyt parin viikon käytön jälkeen voin kyllä käsi sydämellä sanoa, että kakkaaminen ei koskaan ole ollut näin helppoa ja kivutonta.

Monelle IBS-potilaalle Vi-Siblin ei sovi, mutta mulle tuntuu sopivan oikein hyvin. Kakka kulkee ja sitä myöten elämä hymyilee. Nyt vasta olen tajunnut sen, että jos suolisto pelaa kuten sen kuuluukin, elämänlaatu on ihan toista.

Juon joka päivä lasillisen Vi-Sibliniä ja se riittää hyvin, ainakin toistaiseksi. Alussa oli hieman ilmavaivoja (onneksi ei kivuliaita) ja sellaista pientä nippailua, mutta parin päivän jälkeen nekin tasaantui. Paketin ohjeissa kerrotaan, että ilmavaivat sekä nippailu kuuluu asiaan alussa. Sellainen vatsan jatkuva pörinä, pulina ja turvotus ovat menneet pois tämän käytön myötä.

Täältä voit lukea lisää jos vatsavaivat kiusaavat sinuakin.





Olenko joutunut luopumaan jostain merkittävästä? En. Leipää nyt ehkä ohuesti kaipailen, mutta löysin todella hyvän (ja edullisen!) gluteenittoman näkkärin, jota syön mm. iltapalaksi. Vehnäähän voin syödä, mutta ajatus ranskanleivän syömisestä ei kyllä houkuttele. Niin paljon leipää ei tee mieli, että alkaisin vetää junttapullaa, joka ei maistu miltään ja ravintoarvot ovat nolla. Perunarieskaa ostin ja koitan miten se sopii. FODMAP-ruokavaliohan on sellainen, että kokeilemalla löytää ne omat, itselle sopivat ruoka-aineet. Eikä se tarkoita sitä, että kaikesta joutuu loppuiäksi luopumaan. Ensin on tarkoitus saada suolisto rauhoittumaan ja sen jälkeen voi alkaa kokeilemaan niitäkin ruoka-aineita, jotka eivät ole ennen sopineet. Pikkuhiljaa siedättämällä. Mutta toki saattaa olla, että jotkut ruoka-aineet eivät tule koskaan sopimaan. Itselle sellaisia ovat valkosipuli, kaali, sipuli, paprika, kahvi, tulinen/voimakkaasti maustettu, omena ja herneet. Sipulin ja valkosipulin suhteen olen niin herkkä, että jopa pelkkinä mausteina ne aiheuttavat mulle oireita. Eli ei mitään sipulimaustettuja sipsejä tai muita mulle. Valkosipuli on mulle kaikista pahinta. Söin viime syksynä kylässä piirakkaa, jossa oli runsaasti valkosipulia ja sen jälkeen mulla oli yli kaksi päivää kestävä vesiripuli. Luulin ensin, että olin saanut jonkin vatsapöpön, mutta ei. Kyllä se oli ihan sen valkosipulin aiheuttamaa.

Omalla kohdalla luulen, että pidättäydyn tulevaisuudessakin laktoosittomassa ruokavaliossa. Se sopii minulle tällä hetkellä niin hyvin, etten kaipaa entiseen. Ja onneksi laktoositonta saa älyttömän helposti ja maku ei poikkea mitenkään.

Suklaata kaipaan, mutta onneksi Brunberg tekee laktoositonta maitosuklaata. Tummaa suklaata olen nyt opetellut syömään ja sehän on oikeasti tosi hyvää. Plussaa on toki se, että sitä ei tarvitse syödä koko levyä kerralla, pienempi määrä jo riittää. Mariannet sopivat myös hyvin ja lehmäkarkit, -tiedättekö ne Omarin makuiset ihanan makeat kermakarkit. Että ei tässä tarvitse olla ihan karkittomallakaan. Sokeri ei toistaiseksi ainakaan pahenna mun oireita. Ja kun määrät pitää järkevinä, se auttaa varmasti myös.



Olen ollut monta vuotta jo vannoutunut maitohappobakteerien syöjä. Se mitä en ole tiennyt on, että niissäkin on eroja ja sellaisia ainesosia, jotka ärsyttävät suolistoa. Mm. inuliini on sellainen mitä käytetään paljon tämän tyyppisissä tuotteissa ja sehän ei sovi IBS-potilaalle. 

Sain vinkin Boulardii-maitohappobakteereista, jotka sopivat IBS:n hoitoon. Tilasin omani Life-verkkokaupasta ja olen syönyt niitä nyt parisen viikkoa. Todella loistava tuote, vatsa voi hyvin ja eikä kipristele. 



Pakko sanoa, että elämä on juhlaa silloin kun vatsa on kunnossa. IBS:n kanssa eläminen tarkoittaa hyviä kausia ja huonoja kausia, mutta se vain pitää hyväksyä. Ihmisillä on varmasti vakavampiakin sairauksia joiden kanssa eletään.

Itse iloitsen kaikista kivuttomista hetkistä ja siitä, että pystyn syömään normaalisti. Ainakin silloin tällöin.

Koska lukijoissani on taatusti IBS:läisiä tai ainakin sellaisia ketkä sitä epäilevät, tulen varmasti jatkossa jakamaan reseptejä hyviksi havaituista ruoista. Ja muutakin FODMAP ja IBS -asiaa. Tämä aihe tulee saamaan siis jatkoa aivan varmasti blogissani :)

Kaunista alkavaa viikkoa kaikille!


23 kommenttia:

  1. Hyvä, että olet löytänyt apuja. On tuo kyllä todella inhottava sairaus.
    Kaunista alkanutta viikkoa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, kyllä nyt ainakin vaikuttaa siltä, että apua on tullut :) Onhan tämä, mutta onneksi ei ole mitään henkeä uhkaavaa :)
      Kiitos samoin sulle <3

      Poista
  2. Onko Pauliina Tervon kirja "Herkän vatsan kokkikoulu" tai bloginsa "FODMAP-keittiöni" tuttu? Kannattaa vilkaista - paljon hyvää asiaa ja reseptejä. Ja onnittelut, varovaiset ja vilpittömät, diagnoosista koska auttaahan sekin, että tietää mistä hitosta oikein on kyse. Itse odottelen omaani ilmeisesti loppuikäni. Muuta ei tiedetä kuin että mistään "vakavasta" ei ole kyse, mutta kuten tekstissä toteat niin suolisto kyllä tehokkaasti vaikuttaa elämänlaatuun eli eipä paljon aina lohduta... Tsemppiä jatkoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu ovat! :) Samoin mulla on Leena Putkosen Hyvää Suolistolle! -kirja, joka on myös loistava :)

      Kiitos oikein paljon ja samoin sulle -toivottavasti saat selvyyttä omiin vaivoihisi myös :) <3

      Poista
  3. IBS:ssä on juurikin se, että vain kokeilemalla tietää ne mitä itse voi syödä, vaihtelee tosi paljon ihmisestä riippuen. Mitään kiveen hakattua ohjetta ei kannata noudattaa. Mun miehellä on sama diagnoosi ja se sai Visiblinistä tosi paljon apua, ottaa sitä aina aamuisin. Pystyy taas syömään kauraa, mutta vehnän syönti näkyy heti, mutta kyllähän se sitä aina joskus syö. ;) Mahdollisimman tummaa ruisleipää voi syödä, ei siis mitään feikkiruisleipää esim. Ruispaloja, vaan sellaista missä on melkein 80% ruisjauhoja. Laktoosittomat maitotuotteet auttoi miehellekin heti.

    Kiva kuulla, että ole löytänyt heti toimivia juttuja. :) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerro terkkuja sun miehelle kohtalotoverilta! :)

      Juu, en koskaan ajatellut tosiaan, että toi laktoosikin vois olla noin pahaa tekevä asia :( Onneksi selvisi!

      Poista
  4. Mulla noi visiblinit aiheutti karmeet kivut ja ummetuksen. Mut nyt en ees tiiä et onko mulla tuo "tauti", ku se mulle joku vuosi sitten diagnosoitiin ja mikään ei oikein auttanut. Ruokavaliomuutos autto pariksi kuukaudeksi ja sit se vessassa ramppaaminen alko. 7 kertaa päivässä oli sellanen normaali tahti. Mut sit mun elimistöstä löydettiin hiiva ku taas miljoonannen kerran selvitettiin tätä mahaoiretta. Sain hevoskuurin lääkettä siihen ja lopetin normi colan juonnin eikä oo ollu enää mitään ongelmia. :) Se oli sit vissiin se jatkuvan sokerin litkiminen joka pisti mahan sekasin. Meni nyt taas vähän liirum laarumiksi mut olkoot. Ja hyvä että kaikki on paranemaan päin sulla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä olen kuullut, että toi Vi-Siblin voi aiheuttaa joillekin pahoja oireita :( Mutta onneksi sun vaivoihin auttoi Colan pois jättäminen :)

      Kiitos ihana, kyllä kai tämä tästä <3

      Poista
  5. Kiva kun olet löytänyt toimivan ruokavalion :) minäkin vaihdoin kaiken laktoosittomaan ja jätin turhan leivän syönnin pois. Riisiä ja perunaa syön, kaura sopii myös vatsalleni :) kahvin jätin pois mutta nyt koukutin itseni siihen uudestaan :D pahinta mulle on vehnä, karkit, siideri, sipsit, mausteet, suklaa...kaikki sellainen mitä en normaalisti syö. Turvotus alkaa heti mutta nykyään siihen on tottunut eikä jaksa välittää. En noudata ruokavaliota ihan tarkasti, itsepähän kärsin sitten turvotuksen ja mahakivut. Pääosin kuitenkin olen fodmap ruokavaliolla joka auttoi mulla heti ja maha on voinut paremmin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä hyvä ruokavalio :) Ei mikään kauhean tiukka, koska liikkumavaraa on ja pystyy syömään normaalisti, normaalia arkiruokaa :) Kiva, että säkin oot saanut avun siitä <3

      Poista
  6. Jotain häikkää itsellänikin mahan kanssa on, en vain tiedä vielä mitkä ruoka-aineet sitä aiheuttaa. Se on kyllä inhottavaa ja onneksi olet löytänyt siihen apuja.
    Omalle kohdalle ei gefiluksen maitohappobakteerit sopineet lainkaan vaan pakki meni ihan sekaisin ja kaasuja tuli niin, että perhe meinasi pyörtyä :D

    Mukavaa maanantaita <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa käydä tutkimuksissa ja kokeilla tuota FODMAPia :) Leena Putkiston kirja Hyvää Suolistolle! kannattaa myös lukaista :)

      Mukavaa loppuviikkoa <3

      Poista
  7. Ihan älyttömän hienoa että uskallat kirjoittaa näin kiusallisesta aiheesta niin avoimesti, tosi rohkeaa! :) Mulla kans ollut ajoittain ongelmia suoliston kanssa, ja käytän itsekin Vi-Sibliniä. Mulla ei oo kuitenkaan tehty mitään kummempaa diagnoosia - toisaalta en kärsi suolisto-ongelmista niin voimakkaasti saati jatkuvasti että kaipaisinkaan sen enempää diagnoosia kun ihan perus kuitupitoinen ruoka auttaa. Voin vaan kuvitella kuinka kauheeta sulla on ollut tuon oireilun kanssa, kun niin voimakkaana ollut. :| Se todellakin vaikuttaa elämänlaatuun ihan hirvittävästi! Onneksi oot saanut nyt apuja ja ruokavaliomuutoksesta on ollut merkittävä apu. Ihanaa että aurinko paistaa jälleen! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) <3 Ihmisiä tässä ollaan ja inhimillinen vaivahan tämä on :) Lisäksi tästä kärsii niin moni, että hyvä että tästä puhutaan ääneen :)

      Kiitos kauniista sanoistasi, sinun kommentit ovat aina niin <3 <3 <3 :)

      Poista
  8. Mulla on oikutteleva vatsa ja välillä se kyllä ärsyttää. Lopulta kyllästyttyäni kokeilin omatoimisesti maidotonta ruokavaliota, mutta eipä siitä kummoista hyötyä ollut. Seuraavaksi kokeilin gluteenitonta ja se auttoi-tosin vain hetkeksi. En kylläkään nyt muista söinkö lopulta välillä pieniä määriä gluteenia sisältävää sapuskaa... Kuitenkin luulen että mun vatsa vaan mietti hetken tuota gluteenitonta tyyliin 'hetko, mikäs tämä uus juttu on' ja rauhoittui siksi joksikin aikaa ;) Tällä hetkellä syön sekaisin gluteenitonta ja gluteenia sisältävää ja eihän siinä oikeasti oo järkeä. Mulla taitaa olla vaan herkkä vatsa, joskus oon kyllä miettinyt voisiko olla jonkin tapaista ärtyvän suolen oireyhtymää taustalla. Tsemppiä sinulle, mä niin tiedän miten ihanaa on kun vatsan toiminta ei haittaa elämää! =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeileppa FODMAP-ruokavaliota hetken ja katso auttaako :) Se on oikeasti helppo ruokavalio kun ei ole sillä tavalla niin tiukka. Ja toi Vi-Siblin on kans tosi hyvä apu :)

      Poista
  9. Mariannet on herkkupelastus minullekin, nehän eivät maitoa sisällä ollenkaan! :) - Minttunen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eivät niin! Ne ovat ihania :P~~ :)

      Poista
    2. Turussahan on se Vegekauppa, siellä on vaikka mitä maidottomia suklaamakuja ;). Nettikaupasta voi vaikka tutkia etukäteen.

      Tuo on minusta jotenkin hankalaa selvittää, mitkä ovat epäsopivia ruokia.. Itselläni ainakin laktoosi ja nyt epäilen ruista, koska nyt sitä välteltyäni on vessareissut mukavampia.

      Poista
    3. Onko! Apua, miks mä en ole tämmöistä tienny! Kääk! :D Kiitos kun kerroit!

      Poista
    4. :D Itsekin olin Helsingin Vegekaupassa ihan runsaudenpulan vallassa.
      http://www.vegekauppa.fi/herkut/suklaat?tm=verkkokauppa

      Poista
  10. Mulla on oikutteleva vatsa, joten tää oli tärkee postaus. Taidan hankkia noita boulardii tabuja. Iloa ja voimia sulle!
    T. Nelliina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oleppa hyvä! Kiva, että tästä postauksesta oli sinulle apua ja vinkkiä :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)