torstai 4. helmikuuta 2016

Piirtäminen.

Piirtäminen on yksi vanhimmista ja rakkaimmista harrastuksistani. Olen pienestä asti ollut todella innokas piirtäjä ja onneksi minulla on tallessa suurin osa myös sen ajan teoksistani. Ajattelin nyt jakaa teidän kanssa vähän töitäni. Ensin näitä lapsuuden juttuja, sitten teini-iän raapusteluja ja lopuksi niitä mitä olen aikuisena piirtänyt. Kolmessa eri osassa pidetty taidenäyttely :)

Tänään on vuorossa siis lapsuuteni piirrokset ja askartelut. Tässä on vain murto-osa kaikista niistä mitä olen oikeasti tehnyt, mutta hommaa oli pakko vähän rajata.




Olen ollut pienestä asti melko eläinrakas ja se tottakai näkyi myös piirrustuksissani. Äiti on kirjoittanut näihin vuosiluvun -82 eli olen ollut 6-vuotias nämä piirtäessäni. Huomatkaa alimmassa kuvassa olevalla lehmällä hienot ripset :D






Tässä muutamia askartelutöitä, joita tehtiin päiväkodissa ollessani. Alimmassa kuvassa on kotikaupunkini Kaarinan vaakuna. Vertailun vuoksi tältä se näyttää oikeasti. Sen yläpuolella oleva kissamainen olento oli muistaakseni sellainen, että saimme suunnitella itse hahmon, jonka sitten äiti/isoäiti toteutti käsinukeksi. Muistan, että äiti teki minulle tuon näköisen käsinuken :) se taitaa olla vieläkin tallessa. Poliisisetä on hieno marionette, mutta valitettavasti ajan saatossa langat ovat osittain menneet poikki ja hän ei ihan toimi kuten pitäisi.



Piirsin lapsena ja piirrän edelleenkin kaikkein mieluiten naishahmoja. Näissä kuvissa on ainakin  ihanat ripsarit piirtämilläni naisilla. Ja upeat puhvihihat alimmaisella naisella.


Kesällä 1985 täytin 9 vuotta ja olin silloin nuoresta iästäni huolimatta todella kova Dingo-fani. Sain kuvassa näkyvän vihon lahjaksi ja otin sen tottakai piirrustusvihokseni saman tien. Kurkataanko sen sisään?


Jos vihon kannessa on kuva Dingosta, tottakai on luonnollista, että ekalla sivulla on piirros Neumannista. Tässä minun näkemykseni hänestä. Hienot on meikit ja korut. Etenkin nuo poskipunat ja turkoosit kajalit. Puhumattakaan hiuksista. Tämä on 9-vuotiaan fanitytön rakkaudenosoitus idolilleen ja näin yli 30 vuotta myöhemmin tämä muisto hymyilyttää.






Seuraavilla sivuilla on muita innostuksen kohteita, kuten hevoset ja eläimet. Niin ja Barbapapat. Tai no BARBABABBAT. Hedelmäkorin piirtäminen inspiroitui varmaan jostain ihan oikeasta taulusta. Ja mitäs tykkäätte muuten eri maiden lipuista? :D Ranskan lipun kanssa on vielä vähän petrattavaa.



Nämä piirrokset ovat ala-asteen viidenneltä ja kuudennelta luokalta. Olimme vitosen keväällä leirikoulussa Ylläksellä ja siellä inspiroiduin Lapin luonnosta kuten alinna olevasta kuvasta voi nähdä. Yläpuolella oleva piirros on ilmeisesti joku kuviksen työ, jossa piti piirtää sarjakuva, näin muistelisin. Huvittaa, että tuo norsu vaihtaa yhtäkkiä väriä yhdessä kuvassa :D :D


Tässä vesivärityö kuudennelta luokalta eli vuodelta 1988. Katselin tätä pitkään kun kuvasin tämän nyt blogia varten ja mietin, että tämä ei ole pöllömpi työ noin niinkuin 12-vuotiaan tekemäksi. Tämän voisi laittaa vaikka kehyksiin Mimun huoneeseen jossain kohtaa? Kukkasia oli niin ihana maalata :)

Semmoisia piirroksia olin lapsena piirtänyt. Ajattelin ensi viikolla näyttää teille teini-iässä tekemiäni piirroksia, miltä kuulostaa?

Onko piirtäminen sinun juttusi?

12 kommenttia:

  1. Todellakin on mun juttu !
    Sulle on haaste mun blogissa. hihii

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sä olet kyllä niin loistava piirtäjä <3

      Kiitos muru, nappaan haasteen vastaan :)

      Poista
  2. Todella hienoja töitä <3

    Jotenkin nuo maatilan eläimet kiinnittivät huomion, utareet ja ripset :). Ripsistä ja Nipan meikistä päätellen olet ollut kiinnostunut kauneudesta jo pienestä pitäen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihana Tuija <3 :)

      Olet aivan oikeassa :D meikkaaminen on ollut kiinnostavaa jo pikkulikkana :)

      Poista
  3. Sullon mun luonto ;) Minä myös olen piirtänyt aina ja varsinkin lapsena/nuorena todella paljon! Nyt tuo rakas harrastus on jäänyt vähemmälle, mutta välillä tulee ihan pakottava tarve piirtää tai maalata. Olen käynyt myös harrastamassa kansalaisopistossa - siellä on kiva kun voi keskittyä sen ajan ihan olennaiseen ja esim. maalaamiseen pääsee ihan erilailla kiinni kuin kotioloissa ja tietysti on myös opettaja antamassa palautetta.

    Tosi hienoja piirustuksia! Innolla odotan seuraavaa jaksoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maalamista olisi kyllä ihana kokeilla pitkästä aikaa! Teen aina tussi- ja puuväritöitä. Tai lyijykynäpiirroksia :)

      Seuraava jakso avautuu ensi viikolla, kiva kun tykkäät :) <3

      Poista
  4. Lasten piirrokset ovat usein mahtavia. :) Kiva nähdä kehityskaartakin.

    Harmittaa vähän nyt jälkikäteen, että minulla on ollut itsekriittistä taipumusta pitää piirroksilleni roskiinheittäjäisiä, varsinkin teini-iässä. Ensimmäiset öljyvärikokeilutkin töhrin raivon vallassa ja taisin jonkun kanvaasin puhkoa saksillakin. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei :( onpa harmi, että oot heittänyt pois töitäsi. Mua harmittaa myös, että mun lukion kuviksen ope pyysi mun töitä jotka vei yläasteen puolelle näyttelyyn ja ikinä ei pyynnöistä huolimatta palauttanut niitä :( Yli 20 vuotta vanha asia, mutta edelleen harmittaa.

      Poista
  5. Näitä on kyllä kiva katella...

    VastaaPoista
  6. Miksiköhän kommenttini ei tullut?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuli se, mulla vaan kestää välillä hyväksyä kommentit ja vastata niihin :) Olen tällä hetkellä kovassa flunssassa enkä jaksa olla koneella joka hetki :) Pahoittelen viivästystä <3

      Poista

Kiitos kommentistasi :)