maanantai 8. helmikuuta 2016

Lyhyet hiukset -uhka vai mahdollisuus.


Tässä kuvassa hymyilee Jonna, 22-vuotias opiskelija Varsinais-Suomesta. Hän on käynyt hiljattain kampaajalla ja hänelle on leikattu ensimmäistä kertaa aikuisiällä lyhyet hiukset. Aika pian hiustenleikkuun jälkeen Jonna tajusi, että ei halua olla lyhythiuksinen. Itseasiassa hän vannoi, että ei ikinä leikkaa lyhyttä mallia.

Melkein 20 vuotta myöhemmin olen ollut samoilla linjoilla. Kammoan lyhyttä hiusmallia ja olen huudellut suureen ääneen täällä blogissanikin, että MINÄ OLEN PITKÄTUKKA! Leikkautin viime kesänä pitkät hiukseni (vähän pakon sanelemina) polkkapituuteen ja olin ensin, että kivakiva. Sitten iski ihan kamala ikävä pitkiin hiuksiin ja itkin ikävääni vähän niinkuin kaikille. Sain blogin kautta pidennykset testiin ja sain olla taas pitkätukka. Pahin angsti lieveni.


Nyt omat hiukseni ovat kasvaneet olkapäille asti  ja saan ne taas sykerönutturalle pään päälle ja tehtyä palmikoita ja kaikkea muutakin kivaa mitä nyt pitkätukat tekee. Pitkät hiukset ovat vaan niin helpot, ei niitä tarvitse laittaa jos ei ehdi tai tahdo. Riittää kun sutasee tukan kiinni ja se on siinä. Toimii aina.

Ja on aina toisin sanoen tylsä.

Mä olen varmaan astumassa todella pahasti pois mukavuusalueeltani enkä tiedä onko se järkevää. Nimittäin olen alkanut pyöritellä päässäni ajatusta siitä, jos EN kasvattaisikaan pitkiä hiuksia vaan leikkautaisin ne lyhyiksi. Ja lyhyillä tarkoitan jotain tällaistä:





Näitä sivukalju-malleja on ollut nähtävillä jo hetken ja koska olen tällainen hitaasti lämpeävä tietyissä asioissa, olen nyt vasta alkanut himoamaan tämän tyyppistä hiusmallia itselleni. Eniten tässä pelottaa se, että kadun päätöstäni leikata hiukset ja alan kaipaamaan samantien pitkiä hiuksia. Olen tästä nyt melkein 100 pinnaa varma. En kestä sitä ahdistusta. Mutta toisaalta kaipaan muutosta ja jotain piristystä tähän pitkänä ja tylsänä roikkuvaan lettiini. Haluan tähän ryhtiä ja jonkun kunnon mallin.



Katselinpa jopa ihan näinkin lyhyitö hiusmalleja, mutta sitten ajattelin, että jos ei nyt ihan kreisiksi heittäydytä. Eivätkä nämä saaneet kovin suurta puoltoa täällä kotonakaan. Nuo aiemmat kuvat voisivat olla turvallisempia, koska niissä on vielä pituutta ja saan sen ponnarin jos niin haluan. Tai ainakin sen tyyppisen.

Mietin tässä, että sopisiko mulle tuollainen lyhyempi malli? Ihan tuollainen sivukaljukin? Olen iskostanut päähäni ajatuksen, että näytän vanhalta lyhyissä hiuksissa. Se varmaan juontaa juurensa tuohon vuoteen -98 kun lyhyt mallini oli melko täti. Jopa silloin, vaikka ysärillä kaikki näyttivät vanhoilta.

Ja eikä tässä vielä kaikki. Olen kammonnut grannyhair-trendiä alusta asti, koska en vaan ole tajunnut sen hienoutta. Nuoret naiset värjäävät hiuksensa ehdoin tahdoin harmaiksi, -hullua sanon minä! Mutta kuten monessa muussakin asiassa, myös tässä olen alkanut pyörtämään mielipidettäni. Nyt haaveilen, että jos mulla on munaa leikkauttaa tuollainen lyhyempi malli hiuksiini, haluan sen platinanvaaleaksi, jossa on harmaan-lilan vivahde! Ei hemmetti. Mut oikeesti haluan. Onko mulla joku orastava neljänkympinkriisi?

Kaivelen varmaan verta nenästäni itseni kanssa tämän hiushomman suhteen, koska pelkään ettei se malli sovikaan mulle ja enkä viihdy siinä kolmea sekuntia kauempaa. Kyse on siis enemmän nyt siitä, että uskallanko vaiko enkö. Ja jos uskallan ja alkaa kaduttaa, kestänkö sen hirveän tuskan, joka tulee kun ei viihdy omissa hiuksissaan? Vai otanko riskin ja uskon, että tää vois olla mun juttu? Voisin olla vähemmän tylsä hiusteni suhteen. Voisin ehkä viihtyä paremmin kuin uskonkaan.


First world problems, tiedetään. Mutta mitä tässä nyt pitäisi tehdä -uskaltaa vai unohtaa?
Help me!

48 kommenttia:

  1. Kokeile ihmeessä,aina ne hiukset takas kasvaa ;) itse taas olen aina suosinut lyhyttä mallia ja kammonnut pitkiä, mutta kuinka ollakkaan, kasvatan tällä hetkellä tukkaani.. *hups* :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän ne kasvaa :) pitäiskö vaan rohkentua....? Ehkäpä :)

      Poista
  2. Mulla on ollut varmasti kaikki noi lyhkäset hiusmallit. Mä aina tasaisin väliajoin leikkautan hiukset lyhyiksi.
    sulle sopis hyvin toisen kuvasarjan hiukset. Anna mennä vaan. Hiukset kasvaa takaisin kuitenkin ♡♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) nyt vaan siis keräämään rohkeutta ja sitten kampaajan penkkiin :D <3

      Poista
  3. Itselläni on ollut lyhyet hiukset 14-vuotiaasta lähtien eli vuodesta nakki ja muusi. Ja nyt näin vanhemmiten olen alkanut tuumailla, josko pitempi malli olis kivempi...

    Netissä on joku sivusto, jonne voi ladata oman kuvan ja sitten vertailla eri hiustyylejä. Täytyis varmaan tosissaan aktivoitua tuon kanssa, niin voisin sitten lopettaa tämän jatkuvan jahkailun :)

    Me naiset...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääkin mennä sinne sivustolle! :D Kiitos vinkistä! <3

      Poista
  4. Siis mitä sä teit.. Mun piti kasvattaa pitkä polkka ja oma väri. Mutta nyt rakastuin tohon ykköseen ja kakkoseen ja kolmoseen. Ja niinku iskikö 4kympin kriisi...kyllä:(

    VastaaPoista
  5. Hei, varmaan kyllä sopisi sinulle tuollainen malli. Sehän lyhyessä mallissa on, että sitä pitää melkein aina laittaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne sepäs se. Se tässä eniten mietityttää!

      Poista
  6. Niinhän se on aina, että kun on lyhyt tukka, haikailee pitkää, ja päinvastoin. :) Molemmissa on hyvät puolensa. Noista sivukaljut eivät tosin vieläkään miellytä omaa silmää, tai sopii tosi harvalle.

    Harmaista haaveilin itse jo 90-luvulla (edellä aikaani :D), mutta ei vaan sopisi väritykseeni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ehkä unohdan tuon sivukaljun, koska sitten kun siitä haluaa eroon, kasvattaminen on ihan kauheaa.

      Poista
  7. Rohkeasti vaan! Itsellä hiusten vaalennus meneillään ja katotaan kuinka blondiksi uskallan antaa vetää :D Näin vaaleita ei ole mulla ollut varmaan 20 vuoteen, ei on siitä enemmän. Keskiviikkona ollaan taas vaaleampia. En olisi ikinäkään uskonut, että tulen tämän tekemään :D Pakko vaan on kokeiltava kun kampaaja sitä ehdotti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sä olet varmasti upea ilmestys blondina kun oot nyt jo aivan huikea kaunotar <3 Paa kuvia esille sun uudesta lookista :)

      Poista
  8. Mä olen kerran leikannut sitten teiniän hiukseni lyhemmiksi, siis sellaisiksi, että ne ei ylettyneet ihan kiinni. Huokaisin sinä päivänä, kun ne taas ylettyi. :D En varmaan enää ainakaa näillä näkymin leikkaisi itselleni lyhyempiä kuin longbob-tyyppistä ratkaisua, ihan siksi, että olen niin laiska laittamaan hiuksia, että mulla meni lyhkäseen hermot, tällä hiuslaadulla vaaditaan aika miljoona litraa kaikenlaista tököttiä, että ne saa asettumaan jotenkin...

    Joten halusin vaan sanoa mieti tarkkaan. ;) Ehkä sä tarvisit sellaisen peruukin, millä voisit kokeilla lyhythiuksisena olo ensin. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä mietin just eilen, että vitsit kun sais jostain tuon lyhyen mallin peruukin niin vois kokeilla :D Joo, kyllä tätä nyt pohditaan hartaasti. Jos jotain olen hiusteni suhteen oppinut, niin sen, että hätiköiden ei pidä edetä :D

      Poista
  9. Kiitos mukavasta blogista. Olen jo jonkin aikaa lueskellut sitä. Mulla on taas angsti pitkiä hiuksia kohtaan. Lapsena hiukseni olivat aina pitkät ja ne oli aina tiukasti kiinni. Pidin sitten parikymppisenäkin tiukkaa lettiä tai ponnaria. Mieheni, silloinen poikaystäväni, sanoi mua leikillään tiukkapipoksi kampaukseni tähden. Sitten jossain vaiheessa rohkenin leikata hiukseni lyhyeksi ja nyt ne on olleet lyhyet jo kymmenen vuotta. Eräs vanha ystäväni kommentoi hiusten leikkuun jälkeen, että näytän ikäiseltäni enkä vanhalta tädiltä (reilu 20 olin silloin)... Välillä tää alkaa rehottaa, mutta koskaan ei niin, että saisin tän järkevästi kiinni. Olen välillä vähän haikaillut pidempien hiusten perään, mutten olkapäitä pidemmäksi. Mulla menee aina hermot, kun tää alkaa rehottaa, sillä mulla on paksut hiukset. En tiedä taas mistä saisin sen rohkeuden kasvattaa vähän pidemmät hiukset, mielestäni lyhyet hiukset ovat niiin paljon helpommat. Pesen ja pidän, sormillani vedän selviksi ja harjaan jos muistan.
    Mut tsemmpiä tuolle hiusten leikkausprojektille, se vaatii aina vähän rohkeutta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihanaa, kiitos itsellesi kun olet tänne tullut lukemaan :) <3

      Ja kiitos tsempistä! Asia on vielä prosessissa :D

      Poista
  10. Noi kolme ylimmäistä hiusmallia on niin AAAAAHHHHH!!! <3 <3 <3 Hiuspuuterin ja suolasuihkeen parhaita kavereita ^_^

    Sivukaljuja mä alan jo vähän vierastamaan - tai tuntuu, että ne alkaa ehkä oleen jo vähän out :/ En ehkä ainakaan ekana lähtis sellaista leikkaamaan (asiakkaalle), ehkä ensin ottais tollasen lyhyen ja kattois sitä sivukaljua sitten myöhempänä :))

    Katsopas Instasta myös @nothingbutpixies ja @emilyandersonstyling , johan alkaa lyhyt himottaa! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, nyt olen jo itseasiassa unohtanut sen sivukaljun :D

      Voi älä laita mulle lisää mitään himotuksia! :D Nyt jo kauhea jaakobinpaini menossa! :D :D

      Poista
  11. No siis mikä jottei! Mutta! Mä en uskalla leikata ehkä ikinä lyhyitä, koska oon ymmärtänyt, että joillain loppuu vanhemmiten hiustenkasvu. Tai ei lopu, aina ne vähän kasvaa, mutta hiuksen elinkaari voikin olla lyhyempi kuin ennen ja se ehtii tippua pois, ennen kuin se ehtii pitkäksi. Että jos vaikka leikkaankin hiukset nyt lyhyiksi ja sitten en saakaan enää pitkiä-pitkiä, vaikka kuinka halusin! :O Sää oot tommonen kauneusihminen, niin ota työn alle tutkia asiaa! Kerrot sitten meille muille, pitääkö kuulemani paikkansa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No siis tässä käsityksessä mäkin oon! :D Ja siks oonkin ihan, että ei voi ei voi vai voiko voiko? :D On tää karseeta. Koska ajatus siitä, että olisin lopun ikää lyhythiuksinen, ei kyllä houkuttele.

      Kauneusihminen :D voi ihana sua <3

      Poista
  12. Moikka! Meinasin kans ehdottaa, että käy 'leikkimässä' jollain sivustolla missä voi muokkailla hiustyylejä :) Ja ennen sivukaljua, kannattaisko ensin kokeilla lyhyttä ilman sitä :-o Tai valita ainakin malli jossa sen sivukaljun saa halutessaan oikeesti piiloon :) Sivusta seuranneena, melko harvalle se sivukalju oikeesti sopii + edelleen sivusta seuranneena sen pois kasvatus voi olla t u s k a a :-o Mutta hei, sä oot rohkea nainen, anna mennä vaan, kyl ne takasin kasvaa jos niin tahtoo :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sivukalju on jo unohdettu! :D

      Missä niitä sivustoja löytyy? Kertokaa joku :D :)

      Poista
  13. Uskalla ihmeessä! Itse seilaan sujuvasti pixie-tukan ja pitkän polkan välillä ja vaihtelu virkistää :) Eikä se kasvattelukaan ole niin hirveää. Kerran lähti puoleen selkään ulottuva tukka tosi lyhyeksi ja ekana kampaaja leikkasi ponnarin juuresta poikki, koska eihä sitä kokonaan kannattanu pestä ;) Eikä sekään kirpassu yhtään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana rohkea sinä! <3 Mä vaan mietin kun mulla on tosi pyöreä naama, että miten lyhyt sopii sen kanssa yhteen...oman kokemukseni mukaan, huonosti :D

      Poista
    2. Minun milestä taas jos hiuksissa on hiukan pituutta ja särmää niinkuin sulla noissa mallikuvissa (varsinkin toka ja kolmas sarja on tosi jees), niin käy pyöreillekin kasvoille :) Katsopa vaikka Michelle Williamsin kuvia, missä hänellä on tuommoinen toispuoleinen, ei ihan lyhyt tukka... Ja onpa ystävällänikin pyöreät kasvot ja kivan "rouhea" lyhyt malli ja näyttää tosi hyvälle!

      Poista
  14. Ei tämmöisiä postauksia! Painin itse saman ongelman kanssa ja taas himotus iski kun näin nää kuvat! Eiiihh, ;D

    VastaaPoista
  15. Lyhyemmät mallit näyttävät upeilta! Itsekin olen välillä napsaissut pätkäksi, mutta lopulta päädyn silti pitkiin hiuksiin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin mäkin aina päädyn :D jos on polkkamalli, alan heti kasvattamaan sitä pois :D

      Poista
  16. Minun suosikkini on tuo kolmas kuvasarja, missä tytöllä on vihreäruudullinen paita. Siinä hiukset ovat tarpeeksi lyhyet, mutta eivät liian lyhyet. Voisit tykätä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä mä oon miettinyt, se on turvallisin näistä :)

      Poista
  17. Minulla on ollut lyhyet hiukset 20 vuotta Mielestäni se on mahdollisuus.... niitä on väännetty ja muotoiltu, vaikka minkälaiseen muotoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulle sopii kyllä erinomaisesti lyhyt malli :)

      Poista
  18. Myös mun suosikkini. Ehkä mä näytän sitä kampaajalle seuraavan kerran. Nyt mulla on ihan lyhyt ja revitty polkka, veitsellä leikattu kokonaan.

    VastaaPoista
  19. Kannattaa ihmeessä kokeilla lyhyitä hiuksia! Mä yllätin itseni 7-8 vuotta sitten leikkaamalla ensin tosi pitkät hiukset polkaksi ja sen jälkeen aika pian ihan lyhyiksi. Muutaman kerran oon taas yrittänyt kasvattaa niitä, mutta kun ei vaan malta odottaa, että ne kasvaisi tarpeeksi. Viime kesänä tempaisin ja leikkasin ne tosi lyhyiksi, puolikaljuksi oikeestaan ja väriksi valitsin platinanvaaleen. Tuolta löytyy kuvia -> http://www.lily.fi/blogit/yksi-paiva-elamasta/uusi-tyyli-new-look

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella hyvännäköinen malli sulla! :) Mä tässä kerään rohkeutta edelleen! :D

      Poista
  20. Minä leikkautin hiukset lyhyiksi reilu kaksi vuotta sitten enkä ole katunut hetkeäkään!
    http://pakolliset.blogspot.fi/2013/09/uudet-hiukset.html

    Lähinnä ihmettelen miksi tein sen vasta tuolloin, mikä siinä tökki niin voimakkaasti vastaan vuosikaudet. Minulla on toki todellakin lyhyt malli mutta jestas se on h e l p p o !! Ainoa riesa on jatkuva kampaajalla ramppaaminen. Tai oikeastihan minä tykkään kyllä rampata kampaajalla, mutta se rahanmeno harmittaa. Toisaalta pidempien hiusten aikaan kävin max 4 kertaa vuodessa kampaajalla vuosikausien ajan, että onhan sitä "kampaamorahaa" vähän niin kuin kertynyt "säästöön".

    Luulin aina, että lyhyet hiukset ovat tylsät ja hankalat. Tylsät siinä mielessä, että niihin ei saa vaihtelua ja hankalat siinä mielessä, että niitä joutuu kauheasti laittamaan. En olisi voinut paljon enempää olla väärässä! Tietty tuollainen vähän pidempi lyhyt malli on työläämpi laitettava, toisaalta se on mahdollista saada myös jossain määrin kiinni. Mutta ainakin nämä minun pixiemalliset hiukseni ovat superhelpot ja en oikeasti juurikaan joudu näkemään vaivaa niiden laittamisen eteen. Toisaalta niihin saa tosi helposti vaihtelua, kun näkee vähän vaivaa. Parasta on ollut ehkä kuitenkin värinvaihdon helppous ja vaivattomuus. Rakastan lyhyitä hiuksiani! Ikinä elämässäni en muuten ole saanut niin paljon kehuja hiuksistani kuin viimeisen reilun kahden vuoden aikana...

    Hiusten ollessa pidemmät niiden laittaminen oli todella paljon vaivalloisempaa jos halusi jotain muutakin kuin pelkän ponnarin ja yleensä en todellakaan arkena kauheasti jaksanut nähdä vaivaa ponnaria/pantaa/osaponnaria/sotkunutturaa pidemmälle. Toisin sanoen hiukset vain olivat....

    Sen kuitenkin sanon, että lyhyitä hiuksia pitää haluta. Minulla oli tosiaan parikymppisenä lyhyet hiukset mutta se ei (tavallaan) ollut oma tietoinen valintani vaan johtui olosuhteiden pakosta ja tuolloin en viihtynyt lyhyissä hiuksissa oikeastaan ollenkaan, kasvatin ne nopeasti takaisin pitkiksi. Minä en suosittele leikkauttamaan lyhyttä mallia jos yhtään epäilyttää. En tosin voi tietenkään luvata, että tykkäisit lyhyistä vaikka niitä nyt oikeasti kovasti haluaisitkin. ;-) Mutta jos yhtään epäilyttää niin minun kantani on, että kannattaa odottaa sitä hetkeä, kun lyhyiden leikkauttaminen tuntuu sataprosenttisen oikealta ja omalta ratkaisulta.

    Sen verran uskallan suositella, että kannattaa aloittaa "varovasti", seuraavalla kampaamokäynnillä voi aina leikkauttaa vähän lisää, vähän vielä lyhyemmäksi jos asiasta oikeen innostuu. :-) Minustakin nuo vihreäpaitaisen tytön hiukset voisivat olla sellainen melko turvallinen aloitus. Enemmän laittamista mutta myös toisaalta helpohko jättää siihen ja alkaa kasvattamaan takaisin jos ei yhtään nappaakaan.

    Tsemppiä pähkäilyyn! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulle sopii kyllä hienosti tuo lyhyt malli :) Mun on pakko vielä kerätä rohkeutta ja prosessoida tätä ennen kuin uskallan, olen niin pitkään vastustanut lyhyttä mallia omissa hiuksissani, joten täyskäännös vie aikaa :D

      Poista
  21. Sivukaljua en ole edes harkinnut, mutta viime viikolla leikkautin taas "talvitukan" eli takaa lyhemmän, edestä pidemmän. Kevyt, silti naisellinen. Ei takahiukset sojota kaulahuivin päällä, talvella kun suosin muhkeita huiveja. Kesäksi saa olla taas vähän pidempi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotain sen tyyppistä minäkin haikailen, se sivukalju on jo unohdettu :D

      Poista
  22. Mä uskon että sulle sopisi tosi hyvin! :)

    Mä välillä mietin lyhyempiä hiuksia, mutta sitten taas muistan että olen niiiiiiiiin hätäponnari- ja sotkunutturaihmisiä, etten taatusti jaksaisi laittaa niitä viikkoa pidempään. Lisäksi mulla on muutama pyörre joiden ansiosta lyhyempi tulla varmaankin sojottaisi kaikkiin ilmansuuntiin ilman muotoilua. :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meinaatko? :) Mutku mäkin oon niin sellainen sotkunutturaihminen :D Noh, pitänee vielä harkita.

      Poista
  23. Moi Jonna! Kyllä tollanen lyhyt malli varmasti sopisi sulle (ilman sitä sivukaljua, jonka onneks ootki jo heivannut mielestäsi). Mä tekisin sinuna niin, että laikkaisin ensin tuontyylisen mallin ja totuttelisin siihen ja kattelisin sitä sillä silmällä muutaman päivän, että kaipaakaks se radikaalia värimuutosta (harmaa/lila). Minäkin olen haaveillu juuri tuontyyppisestä naisellisesta "pitkästä lyhyestä"-tukasta, mutta kampaajani mokasi; meinasin tästä iänikuisesta just kaulan tyveen asti ulottuvasta tukastani (ei kasva enää meikäläisellä millään tän pidemmäksi) siirtyä kaksivaiheisesti tollaseen malliin ja tarkotus oli leikata polkkapituuteen pitkällä otsatukalla, jonka just olin saanu kärsivällisesti kasvatettua lähelle kaulan tyveä, ni eiks kampaaja leikannu otsiksen lyhyeks! Joko se ei yhtään tajunnu mun ohjeita, vaikka näytin kuvankin tai sit sillä oli tooosi huono päivä, eikä pystyny yhtään keskittyy siihen,mitä oli tekemässä. No nyt mä sit taas kasvatan otsista, et saan leikattua tollasen, jos mun hiuksista nyt tollasta mallia onnistuneesti saa, kun hiukset on ohentuneet pirusti samaan aikaan kun kasvukin on hidastunut. Johtuu varmaan, ainakin osittain, vaihdevuosista. Mutta tsemppiä päätöksentekoosi! Ole rohkea! Saatat tosiaan yllättyä oikein positiivisesti ja rakastua uuteen tukkaasi ja lookkiisi. Jos sitten kumminkin kadut, niin kasvaahan se takas ja heti kun pituutta on tarpeeks, voit taas pahinta ahdistusta lievittää pidennyksillä, niin kuin viimeksikin. Jään jännityksellä odottamaan, mihin tulokseen jaakobin painissasi päädyt :) Kiitos kivasta blogista.

    VastaaPoista
  24. Mä en nyt pääse yli enkä ympäri tuon silmälasipäisen naisen hiuksista - IHANAT.
    Käyn joka päivä katsomassa tuota samaa kuvaa ja mietin ja mietin - sopisko mulle, vai ei. Ja uskaltaisko vai ei.
    Olen niin kyllästynyt tähän omaan tukkaani. Ponnarille ja menoks. Helppoa mutta niin tylsää....

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)