keskiviikko 30. heinäkuuta 2014

Tuoksumuisteloa.

Fanni, Mennentullen-blogista kirjoitteli tässä taannoin omaa tuoksuhistoriikkiaan. Inspiroiduin tästä niin paljon, että päätin matkia Fannia ja tehdä oman historiikkini tänne blogiini.

Ihan eka hajuveteni oli Fabergen Darling. Muistaakseni sain kyseisen tuoksun serkultani joskus about 10-vuotiaana laivatuliaisina. Olen valitettavasti melkein 30 vuodessa unohtanut miltä tuo Darling tuoksui enkä usko, että tätä on saatavilla enää missään, että pääsisi tuoksuttelemaan ja muistelemaan lapsuutta? Tuoksu oli kevyt kukkaistuoksu ja varmaankin niitä harvoja tuoksuja 80-luvulla jotka oli enemmän suunnattu nuorille tytöille.

Vähän ennen yläastetta, joskus viidennellä luokalla, meidän luokan tytöillä oli aivan ihme buumi tälläisistä voimakkaista ja melko aikuisista tuoksuista. Minä olin tässä buumissa tottakai mukana ja halusin sitten pullon Christian Diorin Poisonia. Ja tottakai Eau de Parfumina, kuinkas muutenkaan. Kun 11-vuotiaan innokkuudella suihkutti tätä myrkkyä iholle, niin oli siinä kanssaihmisillä ihmettelemistä. En ymmärrä ollenkaan miten tälläinen villitys meni meillä kotona läpi :D mun äitikään ei käyttänyt näin voimakkaita tuoksuja, mutta minäpä käytin. Huh huh.

Yläasteen ja etenkin kahdeksannen luokan ajan luottotuoksuni oli tämä, Vanderbilt. Näitä meni monta pulloa! Ja taisipa mulla olla dödöä ja vartalovoidettakin tästä. Tästä tuoksusta tulee niin vuosi 1990 mieleen, ettei mistään! Ja tätä taitaa vieläkin olla saatavilla? Limudiskoon jossa kävin joka viikonloppu, ei voinut lähteä ilman tätä tuoksua.  Ai että.

Tässä myös eräs yläasteella käyttämäni tuoksu, Cacharellin Loulou. Hieman myös ehkä aikuisempi tuoksu teinitytölle? :D Tästä pidin silloin valtavasti ja pidän edelleen. Olen miettinyt tämän hankkimista, koska tätä on taas saatavilla, ainakin jossain nettikaupoissa.

Karl Lagerfeldin Chloé. Todella mausteinen tuoksu jonka muistaakseni ostin itse kerran laivalta teini-ikäisenä.

Max Factorin Le Jardin oli markettituoksu samaan tyyliin kuin Fleur de Hollande Valitettavasti olen unohtanut myös miltä tämä tuoksui. Muistan, että tätä oli todella monella ystävälläni, varmaan siksi, että tämä oli edullinen ja helposti saatava hajuvesi. Ikäänkuin halpakopio Cacharellin Anais Anaisista. Tästä oli mielestäni myös versio jossa oli musta pullo?

Giorgio Beverly Hills oli suosikkini pitkään. Muistaakseni käytin tätä vielä parikymppisenäkin?

Kenzon ihan ensimmäisiä tuoksuja. Ostin tämän kun olin etelänmatkalla ensimmäisen kerran, kesällä 1990. Pullo oli kaunis ja tuoksu sellainen teinitytölle sopiva kukkaistuoksu.

Oscar de la Renta for Women tuoksu on klassikko ja tätäkin käytin varmaan pari pulloa joskus 13-15-vuotiaana. Pitää myöntää kun tätä tuoksuhistoriaa käy tässä läpi, että makuni on ollut kyllä vähintäänkin melko aikuinen :D Ehkä siihen aikaan ei vaan tehty tuoksuja nuorille? Ainakaan mitään selektiivisiä?

Tästä tulee mieleen rippileiri, kesällä 1991. Elizabeth Ardenin Red Door. Okei, tämä tuoksu on syöpynyt mieleeni niin, että muistan tämän aina ja ikuisesti. Ja voin luvata, että tätä tuoksua en käytä enää ikinä :D Hyi yäk!

Kun Lancomen Trésor tuli markkinoille, se oli pakko saada. Käytin tätä varmaan pari kolme pulloa, koska tämä oli vaan niin ihana. Ainakin silloin. Nykyään ehdoton nounou. Mutta tämä taisi olla aikamoinen hittituoksu? Muistan, että tästä oli liikkeellä paljon halpakopioita.

Guerlainin Samsara aiheuttaa mulle edelleenkin kylmiä väreitä. Eikä mitenkään positiivisessa mielessä. Huh huh. Sain muistaakseni lukiossa ollessani tämän tuoksun ja ensin olin tähän ihan lovena. Tämä kulutti itsensä ihanuudellaan loppuun todella nopeasti ja aloin suorastaan inhoamaan tätä tuoksua. Jouduin tätä kuitenkin haistelemaan pakosta, koska eräs tyttö matikanluokassa ui tässä varmaankin joka aamu ennen koulua ja valitettavasti hän istui edessäni...apua.

Ja hei. The Body Shopin tuoksuöljyt! 90-luvulla näiltä ei vaan voinut välttyä, vaikka olisi halunnutkin. Itselläni oli vanilja (tottakai!) ja jokin kielon tuoksu, Lily of the Valley tms.? En muista nimeä niin tarkkaan. Oli muuten kyllä tömäkät tuoksut, etten sanoisi! Muistan, että ystäväni kanssa (joka on Mimun yksi kummitädeistä) käytimme näitä öljyjä monta pulloa :D Kun lähdimme vähän kaupungille, meidät varmaan haistoi jo kulman takaa :D

Joskus kaksikymppisenä Thierry Muglerin Angel oli saatava, koska se oli niin erilainen ja ihmeellinen. Ja näin jälkikäteen ajateltuna ihan kauhea. Mä kyllästyin tähän jo ensimmäisen ja ainoan pulloni aikana enkä sen jälkeen ole tätä ikävöinyt. Tästä on ilmeisesti nyttemmin tullut jokin pehmeämpikin versio ja tiedän paljon ihmisiä jotka tästä pitävät, mutta mä en. Kiitos käytin tätä koko vuoden 1996 ja se riitti :D

Tässä toinen nykyinen inhokkituoksuni, Giorgio Armanin Aqua Di Gió. Hyi olkoon. Inhoan kaikkia tälläisiä "vihreitä" vesituoksuja ja syy siihen on aika pitkälti tämä hemmetin Gio. Sain jotenkin yliannostuksen tätä kultaisella 90-luvulla, tätä tuntui olevan kaikilla.

Ah, tämä melkein unohtui kyydistä! Lukioaikana tätä meni pullo jos toinenkin. Markettikamaa oleva Gabriela Sabatini oli vaan jotain niin hyväntuoksuista, että apua! Tätä saa muuten vieläkin :D Kesäkuussa tuoksuttelin tätä Tuurissa ja tuoksu vei kyllä niin mukanaan vuoteen 1993, että pois alta.


Muita tuoksuja jotka ovat mulle tuttuja 80-90-luvuilta, joko ystävien käyttämänä tai äitini:














Oi että. Tätä tuoksumuisteloa oli hauska tehdä :) löytyikö täältä sinulle tuttuja tuoksuja? :)


Kuvat: Googlen kuvahaku.






30 kommenttia:

  1. Ääk, Vanderbilt ja iki-inhokkini, Red Door! :D Mahtavia muistoja. Tätini käytti tuota Oscar de la Rentaa, kun olin pieni. Pitäisikin mennä ja nuuhkaista taas pitkästä aikaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi Red Door on vaan jotain niin kammoa, että apua! :D

      Poista
  2. LouLou oli täälläkin kovassa käytössä, olen myös ollut nostalgian vuoksi tilaamassa tätä varmaan miljoona kertaa Escentualilta, jossa ei hinta pahemmin päätä huimaa. :p Itse asiassa tein tässä pari viikkoa sitten yhden nostalgia tuoksuostoksen ja siitä on tulossa blogiin juttua. :p

    Giorgio Beverly Hills oli mun ammattikoulun opettajan tuoksu, se oli hänellä aivan ihana, mutta itselle en voisi kuvitellakaan. Oscar de La Rentan for Woman tuoksusta tulee mieleen taas opiskeluaikainen solukämppikseni, joka kuorrutti itseään kyseisellä tuoksulla.

    Kenzon d`Ete mullakin on ollut joskus miekka ja kirves vuonna, en muista yhtään enää millainen se oli. Trèsor taas oli ensimmäinen oma kalliimpi tuoksuni, käytin sitä monta pulloa. Aqua di Giosta pidän vieläkin, jos saisi jostain hyvällä alennuksella, ostaisin. :D

    Aah, mitä muistoja. Kiitos! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei apua, tuo Escentual on paha paikka! Kävin vilkaisemassa ja tulin äkkiä pois, muuten olisin tilannut jo jotain :D

      Oleppa hyvä :D kiva, että tykkäsit postauksesta!

      Poista
  3. Ihanaa, että teit tämän postauksen! Ylpeänä voin tunnustaa olleeni Fannin inspiraation lähteenä. Minusta nämä tuoksumuistelot ovat niin mielenkiintoisia, että toivottavasti nämä levivät pitkälle. :)

    Tuo Poison ja Samsara huvittaa minua. Voin kuvitella, että ne ovat aiheuttaneet ihmetystä lähipiirissä. :)
    Escentual vaikuttaa ihanalta nettikaupalta. Syvennyn tekemään tutkimusta sieltä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei mä tulen sun hoodeille jossain kohtaa lukemaan sen jutun :) Kiitos kun laitoit tämän liikkeelle! :)

      Jep, kyllä siinä opettaja pyöritteli vähän silmiään kun mä pölähdin luokkaan lemuten Poisonilta :D ai kauhea!

      Poista
  4. Oiiii montakin ihanaa tuoksua löysin mitä oon jo ihan kokonaan unohtanu.
    Toi Poison saa aina hymyn huulille. Sain sen isäpuoleltani joskus lahjaksi, taisin olla siinä 15 vuotias. Sitten hississä samaan aikaan kun oltiin niin hän tokasi: HYI olkoon kun sulla onkin kamalan hajusta hajuvettä! älä vaan missään ihmisissä tuota enää käytä :D sanoin, kiitti vaan ite oot ihan tän mulle ostanu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D hahaaaa, joo se on kyllä nimensä mukaisesti myrkkyä :D joku niistä Poisonin uudemmista versioista oli ihan yes, oisko ollut se Hypnotic...?

      Poista
  5. Olihan tuolla useampikin tuttu tuoksu. ;-) Ihan alkoi hymyilyttää tätä postausta lukiessa!

    Suurin osa mun vanhoista tuoksuista on tallessa. Pitäisiköhän intoutua kanssa tekemään tuoksuhistoriapostaus.... Olen yhden postauksen tehnyt marraskuussa 2011 mun kolmesta ensimmäisestä tuoksustani mutta tällainen vähän kattavampi tuoksumuistelo voisi olla ihan hauska tehdä. ;-)

    VastaaPoista
  6. Joo tee ihmeessä! Näitä olisi kiva lukea muiltakin! :)

    VastaaPoista
  7. Kiva katsaus! Minulla oli aikoinaan hiukan samantapainen postaus: http://dzinninajatuksia.blogspot.fi/2012/12/parfyymeja.html

    VastaaPoista
  8. Btw, täältä saa edullisesti pieniäkin määriä tuoksuja, joskus jopa niitä, jotka eivät enää ole markkinoilla: http://surrendertochance.com/?utm_source=July+4+sale&utm_campaign=july+4+sale&utm_medium=email

    Postailin tästä joskus jotakin omaan blogiinikin....

    VastaaPoista
  9. Oi ei mahtavuutta, lempparina aikoinaan oli Poison ja Paris. Ja eihän Poison totisesti ollut nuoren tytön tuoksu, nyt kun sitä ajattelee, mutta silloin vahva tuoksu oli niin in. Ihana postaus, veit aikakoneella omaan nuoruuteen. <3

    Aurinkoista loppuviikkoa toivottelee Tiia http://minakokeski-ikainen.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiva että tykkäsit postauksesta :) <3

      Joo, mä luulen, että siihen aikaan ei oikein ollut mitään nuorten tyttöjen tuoksuja ja siksi me raukat jouduttiin käyttämään näitä hieman kypsempiä hajuvesiä :D

      Kiitos samoin :)

      Poista
  10. Todella kiva postaus, hauska lukea..! :)(:

    VastaaPoista
  11. Vau, onpa sulla monta tuoksua mahtunut matkan varrelle!

    Minun teini-ikääni ja täysi-ikäistymisen aikaa tuoksuttivat Nina Riccin Les Belles Liberty Fizz ja Guccin Rush 2 sekä Body Shopin tuoksut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä olen ollut aina hajuvesien perään :D

      Poista
  12. Mulla muuten oli se musta versio tuosta Max Factorin tuoksusta ala-asteella (olen syntynyt -81). Muistikuvissani se oli hienostunut tuoksu mitä käytin vain erikoistilanteissa. Ai että, kiitos tästä postauksesta! En yhtään muistanut että tuoksu olisi ollut MF:n mutta tuosta pullosta ei voi erehtyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eli muistin oikein! :) Mä en koskaan tainnut edes tuoksuttaa sitä mustaa versiota...? Muistan vain, että sellainenkin oli olemassa :)

      Oleppa hyvä, tosi mukavaa kuulla, että tämä postaus oli tykätty! :)

      Poista
  13. Aivan ihana postaus munkin mielestä, kiva että teit tällaisen! Tosin minuun nenääni ei tuttuja ainakaan muistaakseni ole kuin Chloé, Asatis ja Anaïs Anaïs, kaikki äidin käyttämiä.

    Ai kamala miten tyylikäs tuoksumaku ala-asteikäisenä. :D Itse oikein yllätyin kun rupesin miettimään, mulla taas on nimittäin ollut aina aika samankaltainen tuoksumaku; pidän edelleen melkeinpä kaikista tuoksuista, jotka mulla on pentunakin ollut! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö vain olekin ollut todella tyylikäs :D ja kalliskin! Ai hyvänen aika.

      Poista
  14. Hii! Monta tuttua! Ystäväni tuoksuu edelleen Poisonille. :D Multa löytyy noista muutama. Yllätyin, kun sulta ei löytynyt Sambaa http://img.fruugo.com/product/0/57/477570_0280_0260.jpg eikä Alyssa Ashleyn Muskia. Niin teiniä ja ysäriä. :D

    Mä inhosin TBS:n tuoksuöljyjä silloin 90-luvulla. Mun ystävä haisi kuvottavalle, kun hölväs sitä vaniljaa vähän reilummalla kädellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei apua SAMBA! Mä unohdin sen aivan täysin :D mulla ei ollut sitä, mutta kavereilla kyllä oli. Ei hyvää päivää, se oli KAMALA! :D :D

      Poista
  15. voi kun jostain löytyis max factorin le jardinia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jostain netin syövereistä voi ehkä löytyäkin :)

      Poista
  16. Ihana ja hauska postaus vei minutkin aikamatkalle 90-luvulle. Sulla olikin kalliita tuoksuja. Minulla kallein tuoksu taisi olla 90 -luvun alussa Samba ja Vanderbilt (YÄK!) Sitten oli pääasiassa näitä Yves Rochereita, Oriflameja ja Avoneja. Silloinen poikaystäväni osti Tresorin, joka oli oikein Lancomea ja suurin aarteeni:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Tresoria oli varmaan aivan kaikilla ysärillä :D oli se vaan niin hurja tuoksu :D :D

      Poista

Kiitos kommentistasi :)