maanantai 11. marraskuuta 2013

Mikä neuvoksi kun hiukset lähtevät?

Juuri kun pääsin kehuskelemasta miten upeasti raskaus kohteli minun hiuksiani, saapuivat raskauden jälkeiset hormoonit ja laittoivat ranttaliksi.

Hiustenlähtöni on jotain aivan kauheaa. Mulla ei varmaan ole koskaan lähtenyt tällä tavalla karvaa päästä! Suihkussa ollessa voin vetää irtohiuksia tukkokaupalla pois eikä loppua näy. Muutamana iltana siinä hommassa on itkukin melkein päässyt.

Tiedän, että tämä kuuluu asiaan, mutta silti pelottaa. Mitäs jos mä olenkin jokin poikkeus sääntöön ja tämä on nyt lähtölaskentani kaljummalle elämälle?

Sad but true, laulaa Metallicakin. Saldo suihkun jälkeen harjatessa.

Tuntuu, että kaikki mikä liittyy nykyään hiuksiini itkettää. Se itkettää, että niitä lähtee niin valtavasti, se itkettää, että ponihäntäni paksuus on nykyään jotain oljenkorren luokkaa (hyvänä päivänä), se itkettää, että mulla on oikeesti, -get this, KALJU paikka ei ihan ohimolla, vaan vähän ylempänä. Olen oikea itkuiita. Joo tiedetään, että maailmassa on nälänhätää ja vaikka mitä muutakin kamalaa, mutta tämä on nyt mun kriisini. Kyllä hiustenlähtö on naiselle kamala paikka! Kyllä sitä saa surra! Välillä tuntuu niin masentavalta tämä, että tekisi mieli paeta vuorille kuolemaan. Mutta oikeesti en ole paennu.

Olen yrittänyt lääkitä tätä sulkasatoani vitamiineilla ja vaikka millä rohdoksilla. Ostin tälläistäkin:

Vanttera 500 ml:n leka system4:n hiustenlähtöä hillitsevää nestettä. Aika runsalla kädellä olen tätä päähäni lorotellut nyt noin kuukauden päivät ja edelleen odotan milloin tämä alkaa toimia. Ehkä mä en käytä tätä oikein? Käytän tätä joka toinen päivä kun olen pessyt hiukset. Mutta vaivani taitaa olla sitä tasoa, että tätä pitäisi tahkota päähän varmaan aamusta iltaan 24/7.

Ehkä nämä hormonaaliset hiustenlähdöt vaan kestävät aikansa ja loppuvat sitten jossain kohtaa. No viimeistään siinä vaiheessa kun päässä ei ole enää karvan karvaa. Mä olen tässä matkan varrella miettinyt, että miksi just hiusten täytyy lähteä? Eikö olisi paljon mukavampaa jos kropasta irtoilisi tätä tahtia vaikka säärikarvoja? Tai kainalokarvoja? Tai ihan mitä tahansa karvoja päästä alaspäin? Mutta ei! Ne on just ne hiukset! Sama asia kun alat laihduttaa niin ei se läski se peffasta ekana lähde vaan tisseistä!

Naisen elämä on.

Sain blogini kautta testattavaksi tuotteita hiustenlähdön loppumiseen, mutta en ole vielä aloittanut sitä kuuria. Jotenkin vielä roikun tässä system4:sen litkussa ja odotan sen tehon alkamista. Ehkä olisi viisasta varmaan lopettaa moinen ja kokeilla jotain muuta.


Mutta hei, kertokaa te mamaihmiset miten te aikoinanne selätitte tämän hiustenlähdön? Huutelinkin tästä jo Facebookin kosmebloggaajien foorumilla ja sain vertaistukea mukavasti, mutta löytyykö lukijoistani joku kenellä olisi jokin hyvä konsti tämän helvetin selättämiseen? Vai loppuuko tämä sitten vaan jossain kohtaa ja hiukset palaavat entiseen loistoonsa?

16 kommenttia:

  1. Mulla on myös menoillaan kamala hiustenlähtö kun lopetin e-pillerit 10 vuoden käytön jälkeen. Itsellä on auttanu Evonian luontastuote hiuksille. Sitä pitää jaksaa se pari kuukautta syödä, mutta mulla ainakin alko tukka kasvaa ihan hulluna, samoin ku kynnet. Ikinä en meinaa ole omistan pitkiä ja vahvoja kynsiä :)

    https://www.hyvinvoinnin.fi/evonia-hiusten-kasvutuote

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! Pitääkin varmaan ostaa sitä! :)

      Poista
  2. Mulla auttoi Nioxin sarja. Hiuksia lähti 3 kuukautta ja ohut lettini oli kamala. Nyt uutta hiusta kasvaa ihan hurjasti. Lisäksi syön edelleen evonia kapseleita. Ja ahdistusvaiheessa kampaaja-ystäväni ehdotti, että leikataan polkkatukka, niin oheneva hius ei näytä eikö tunnu niin ohuelta. Se toimi minulla. Älä lannistu, selviät tästä kyllä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempistä! <3 Olen ajatellut myös, että leikkauttaisin polkkiksen josko se jeesais vähän tätä tuskaa!

      Poista
  3. Mä en tiedä hormonaalisesta hiustenlähdöstä mitään, enkä tiedä edes mistä oma tukan pakenemiseni johtuu, mutta mulla on auttanut tää: http://littlebigthings-littleb.blogspot.fi/2013/07/vihdoin-apu-hiustenlahtoon.html
    Tehon huomaa heti muutaman kerran jälkeen ja huomaan heti jos en ole tuota käyttänyt. Ei ole paha sijoituskaan kokeiltavaksi, reilu 20€ taitaa maksaa tuo puteli :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihana <3 pitääkin kokeilla vaikka tuotakin :)

      Poista
  4. Ymmärrän tuskasi, niitä hiuksiahan lähtee ihan muutenkin välillä, mikä on kai ihan normaalia. Itseltä lähtee välillä aika reilustikin, ja kyllä saan tsempata, että osaisin olla panikoimatta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hiustenlähtö on kamalaa! :( Ei paljon naurata kun aina jää karmea tuppo hiuksia harjaan kun vetaisee harjan kerran hiusten läpi :(

      Poista
  5. Minulla on syksyn aikana lähtenyt hiuksia ihan hirveästi!

    Syön ravintolisänä sinkkiä ja d-vitamiinia. Ruokaan lorottelen luomu ekstra neitsyt oliiviöljyä ( en siis kuumenna ), jotta saan tarpeeksi hiuksille tärkeitä pehmeitä rasvoja.
    Aamuisin syön leivän päällä yhden keitetyn kananmunan, josta saa biotiinia. Saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta auttaa :D
    Olen löytänyt apua myös cocovin maca-jauheesta. En ole mikään superfood intoilija, mutta tuossa jauheessa on monia hiuksille tärkeitä vitamiineja, ja mikä tärkeintä, jauhe tasapainottaa hormonitoimintaa. Olin aluksi skeptinen, mutta erittäin kivuliaat kuukautiskipuni jäivät viimeksi tulematta, kun olin aloittanut syömään macaa.

    Kun pesen hiuksia shampoolla ( mop c-system hydrating, mahdollisimman hellävarainen ja sulfaatiton ), pyrin hieromaan hiuspohjaa hellävaraisesti sormilla ainakin minuutin ajan, että mahdollisesti uinuvat hiustupet heräilisivät :) Ja tietenkin pesen hiukset aina kylmällä vedellä, jotta hiuspohjan verenkierto pysyisi vilkkaana.

    Ja näin loppuun, hiukset ovat tärkeä osa naisen ulkonäköä ja jopa persoonallisuutta, joten on ihan okei välillä itkeä tirauttaa hiustenlähdön takia. Minäkin olen monta kertaaa illalla istunut sohvalla katsomassa televisiota, kun käteen on osunut nippu irtoavia hiuksia. Monet itkut siinä on päässyt!

    T. Verkku




    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos mahtavasta ja kannustavasta kommentistasi! :) Ja kiitos useista hyvistä vinkeistä myös! Tuota maca-jauhetta olen monesti ajatellut, että sitä pitäisi kokeilla, se on kuulemma todella hyvää ja auttaa moneen vaivaan :)

      Poista
  6. Jaksamista muru! Kyllä se ohi menee, mutta saattaa jonkun aikaa kestää. Kokemusta täälläkin.

    VastaaPoista
  7. Hiusten lähteminen tuntuu aivan kauhealta ja vaikka kaikki vakuutteleekin, että se menee ohitse niin eihän se _oikeasti_ lohduta _yhtään_ sillä hetkellä kun niitä hiuksia on kourat täynnä. BTDT. Mutta silti hoen, että se menee kyllä ohitse! Kohta huomaat, että sun pää on täynnä vauvakarvaa, pystyssä sojottavia hapsusia siellä täällä. ;-)

    Mulla oli jossain vaiheessa (en yhtään valitettavasti muista mihin kohtaan mukuloita se sijoittui) täysin kalju kohta jommalla kummalla puolella vähän takaraivon tienoilla, noin kahden euron kokoinen alue jolta puuttuviat hiukset _kokonaan_. Hassua oli, että se oli ihan nätin pyöreä pläntti eikä mulla ollut mitään käsitystä miksi, miten ja koska siitä olivat hiukset hävinneet. Siihen kyllä sitten kasvoi uudet hiukset ja ne kasvoi ihan samaan aikaan kaikki eli jonkin aikaa sen jälkeen kun sen kaljun kohdan olin huomannut, mulla oli pyöreä alue keskellä pitkähköjä hiuksia jolla kasvoi pieni siilitukka. :-D Ihan mystinen juttu.

    Itse syön sinkkiä säännöllisesti ja viime aikoina olen nautiskellut myös silikaa (Bioteekin Silica Tonicia) ja minusta ne molemmat ovat olleet hyväksi sekä iholle että hiuksille. Sinkkiä olen siis napsinut jo vuosikausia (yli 10 v) ja jos välillä tulee taukoa niin huomaan sen kyllä esim. kynsistä ja kynsinauhoista nopeasti. Biotiinin sanotaan myös olevan hyväksi hiuksille, itse nappailen sitä joskus jos muistan.

    Tsemppiä sulkasatoon, kyllä se vielä joskus loppuu, mutta sitä odotellessa lohtuhali tämän hetken kurjuuteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo sitä vauvatukkaa on nyt jo! :D

      Mä olen kans kuullut tuosta sinkistä hyvää, pitäis varmaan kokeilla sitäkin!

      Kiitti ihana <3 kaipa tämä tästä!

      Poista
  8. jaksa vaan vielä ainakin kuukauden päivät lorotella tuota hiusvettä, ei se uus hius sieltä nimittäin ihan hirveen nopeesti pukkaa ulos. :) eipä se ainakaan mitään haittaa. tsemppiä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jooh, pitää vaan jaksaa...kärsivällisyys ei vaan ole hyveeni :D

      Poista

Kiitos kommentistasi :)