maanantai 18. maaliskuuta 2013

Voihan Vitalis.

Vanha kunnon Vitalis. Sen parfyymimäinen tuoksu muistuttaa lapsuuden hiihtokilpailuista kun sivakoin menemään surkeilla hiihtotaidoillani naama pakkasesta punaisena. (Ja tulin aina maaliin viimeisenä. En voi sietää hiihtämistä vielä tänäkään päivänä. Rispektit niille, ketkä oikeasti hiihtävät aikuisiällä vapaaehtoisesti. Kuten ihanat ystäväiseni Nina & Kissis)

Olin melkein unohtanut Vitaliksen olemassaolon kunnes sain blogini kautta tämän kuvassa näkyvän purkin testattavaksi. Nuuhkin sen nostaligista tuoksua sekavin tuntein ja olin viittä vaille antamassa tätä eteenpäin, koska ajattelin, että mitäs mä tällä. Tekeekö tällä mitään kun ei enää tarvitse hiihtääkään tuolla paukkupakkasissa?

Mutta kyllä tällä sitten tekikin jotain.

Olen tänä talvena kärsinyt kuivuvista huulista ja mitkään bepanthenit eikä blistexit ole auttaneet, huulet ovat halkeilleet pahasti ja välillä on meinannut tulla jo epätoivo. Halkeilu on ollut jo välillä sitä luokkaa, että huulista on irronnut liuskoja. HYI! Eräänä iltana nukkumaan mennessä ajattelin, että sipaisempa tätä vaaleanvihreää pakkasvoidetta huuliini josko vaikka auttaisi tähän katastrofiin.
Isäntä kysyi sänkyyn tullessaan miksi koko makuuhuone tuoksuu ihan Vitalikselle? (Huom. hänen naamansa on myös voideltu lapsuudessa tällä voiteella) No, öh innostuin tässä vähän laittamaan tätä huuliini.....(ja siinä samalla sitten vähän kynsinauhoihin ja kuiviin varpaisiin ja kyynärpäihin ja...)

Vitalis ei lähtenytkään siis kiertoon vaan nököttää nyt yöpöydälläni vakkaristi. Joka ilta laitan tätä huuliini ja pahin kuivuminen ja liuskottuminen on loppunut. Ehkä mun huulet ei nyt irtoakaan, kiitos tämän vanhan hiihtovoiteen. Kynsinauhatkin ovat saaneet tämän myötä ihan uuden elämän! Ja kyynärpäiden norsunnahka ei ole enää niin norsu. Nyt ymmärrän miksi jotkut lukevat tämän HG-tuotteisiinsa. Onhan tämä ihan loistovoide! Ja edullinenkin vielä. Puhumattakaan riittoisuudesta. Pelkässä huulirasvakäytössä tuo iso purkki kestäisi varmaan eläkeikään asti vaikka sitä lääppisi joka päivä huuliinsa?

Äitini valitteli kuivia huuliaan ja sain hänet myös Vitalis-käännynäiseksi. Hän osti ensin Blistexin huulivoiteen, mutta pari päivää sen jälkeen myönsi, että ei se auta. Joten seuraavalla kauppareissullaan Vitalispurkki löysi tiensä äidin ostoskoriin.

En tiedä löytyykö Suomesta ketään kelle tämä olisi tuntematon tuote? No mikäli näin on, kerron sen verran, että tämä todellakin on aivan marketista löytyvä tuote (taatusti kaikki pikku Siperian Walinnatkin (Siwat) myy tätä) ja tämä taitaa maksaa vähän alle 4 euroa. Purkista on olemassa myös pienempi versio, ehkä enemmän tosiaan huulirasvakäyttöön tarkoitettu ja sen hinta on noin 3 euroa.

Oma purkkini on Ivana Helsingin kevät 2013 mallistoa ja se on kauniin mintunvihreä :) Sitten joskus kun tämä tyhjenee (eli about vuonna 2030?), otan tämän uusiokäyttöön esim. korvislippaaksi :)

Mikä on suhteesi Vitalikseen? Tulee pahat fläsärit hiihtokilpailuihin?



Tuote saatu blogin kautta.

19 kommenttia:

  1. Voimakkaasti kantautuu Vitaliksen tuoksu mun nenään jo pelkästään tätä postausta lukiessa. Taisi tuo taikavoide todellakin olla jokaisen 70-80 -luvun lasten naamassa silloin "ennenvanhaa" ja "kun minä olin nuori"..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D juu, tämä tuote on tuskin kellekään vieras :)

      Poista
  2. Mulla on hei tuo kans huulirasvana, sehän oli siellä kivassa goodie bagissa jonka sain teiltä sillon loppuvuodesta. Toimii kyllä!

    Eikä tule fläsärit hiihtokisoihin. Mulle riittää ihan vain sukset muistuttamaan niistä kammottavista koulun hiihtokisoista, jotka joka toinen vuosi mentiin pertsaa ja joka toinen vapaata. Ja isällä meni aina voiteluiden puolesta nuo väärin päin. Oli ihanaa! Not.

    Mutta silti tykkään nyt hiihtää! Trauma selätetty! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä niin nostan sulle hattua kun hiihdät vapaaehtoisesti :D

      Poista
  3. En ollu koskaan kuullutkaan Vitaliksesta, joten nyt kyllä kiinnostaisi tietää miltä tuo tuoksuu. Mullekin on kyllä lapsena kasvoihin laitettu jotain voidetta luistelemaan ja hiihtämääm lähtiessä, mutta ei se tuota ole ollut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan totta? Oijoi, nyt äkkiä tuoksuttamaan sitä ja ostamaankin vaikka yksi purkki kokeiluun :)

      Sinisessä peltipurkissa oleva Nivean perusvoide taisi olla toinen hyvä "pakkasvoide" lapsena, jos oikein muistan :)

      Poista
  4. Vitalis on tuoksunostalgiaa parhaimmillaan! Ekat pakkaset kun tuli ja muksulle sitä pystyi laittamaan, niin suu vaahdossa puolisolle meuhkasin että Vitalista on saatava... :D Ei palellu posket ja lapsuuden lumiset talvet, hyvine puolineen, nousee välittömästi mieleen. Aijai :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! :) Tämä taitaa olla yksi sellainen tuote jonka käyttö periytyy äidiltä tyttärelle (ja miksei siis pojalle myös) jne :)

      Poista
  5. Todellakin tulee päiväkoti fläsärit!! Tarhantätit lätkivät tuota ihan huolella poskiin ulos mentäessä ja tuoksu on kyllä taltioitunut ihan pysyvästi tuoksumuistiin! :) Pakko ehkä ostaa ihan vaan tuon nostalgia-arvon takia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D ja nostalgia-arvon lisäksi, tämä on aivan paras huulivoide :)

      Poista
  6. Phyi =(
    Ei ikinä enää mulle eikä mun pennuille!

    VastaaPoista
  7. Mää jaksan aina julistaa rakkautta Vitalikseen! Mulle ei muistaakseni tätä lapsena käytetty, vaikka muistan kyllä, että jotakin rasvaa poskiin pakkasilla laitettiin, mutta oon enemmän ku 10 v. käyttänyt Vitalista huulirasvana. Mulla ei koskaan oo huulet pahemmin kuivat ja pidän sitä ihan täysin Vitaliksen ansiona. Mulla Vitalispurkki asuu sängyllä mun vieressä, että voin aina iltasin ja öisin sitä lisäillä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vitalis on kyllä ihan paras huulirasva, sen olen myös tässä nyt todennut :)

      Poista
  8. Juuri eilen ostin kaupasta Vitaliksen nostalgian vuoksi! Tuoksu on sama kuin muistan sen lapuudestani. Kun lähden ulkoilemaan, en aina viitsi suojata ihoani meikillä (ihoni on niin herkkä että näin on pakko toisinaan toimia), ja päätin kokeilla Vitalista tähän tarkoitukseen. Nyt kokeilen tätä myös huulivoiteena, josko saisin tämän huuliongelman tämän talven osalta pikkuhiljaa kuriin... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tosiaan ainakin sain apua mun huuliin tästä! :) Eli kokeile ihmeessä!

      Poista
  9. Oon saanu vuodessa yhen vitalispurkin tyhjäksi! wou! kynsinauhoille oikeenkin hyvä, on vielä aamullakin pehmeet, kun pistää yöksi. Ostin ekaa kertaa koko vitaliksen ihan vaan ton nätin purkin takia ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho! Pitää katsoa meneekö mullakin purkki tyhjäksi tuossa ajassa :D

      Poista

Kiitos kommentistasi :)