maanantai 4. maaliskuuta 2013

Gojivoimaa.

Ihastuin Gojimarjojen tuoksuun ja tehoon muutama vuosi sitten kun Avonille tuli myyntiin sarja jossa kyseistä tehomarjaa oli vaikuttavana aineena. Oli ilo huomata, että samat tehot löytyy myös muidenkin sarjojen "gotseista" :)

Sante oli luonnonkosmemerkkinä mulle uutuus kun sain testiin tämän vartalovoiteen. Ne muutamat luonnonkosmevartalovoiteet joita olin ennen tätä kokeillut olivat hieman hitaasti imeytyviä joten yllätyin erittäin iloisesti tämän uskomattoman hyvästä imeytymisestä. Iho jäi pehmeäksi ja todella hyvän tuoksuiseksi. Koska mukana on myös sitruunaa, se peittää gojimarjan tuoksun, joten iholle jää viipyilemään raikas sitruksinen tuoksu.

Tämä nousi luonnonkosmevartalovoide suokkarikseni tuoksun ja käyttömukavuuden ansiosta. Olen pyrkinyt nyt raskauden aikana käyttämään mahdollisimman paljon luonnonkosmea, ainakin ihon hoidossa. Olen saanut vähän kritiikkiä siitä, että meikkaan ja värjään hiuksiani vaikka odotan vauvaa. Kynsiäkin lakkaan. Niin no. Neuvolassa kysyin tästä ja sain ohjeeksi elää normaalia elämää. Mun normaaliin elämään kuuluu kosmetiikka. Tiedän, että joidenkin tutkimusten mukaan olisi hyvä jos tuleva äiti ei käyttäisi mitään kemikaleja raskausaikana, mutta en sitten tiedä...jos olisin 9 kk rasvaamatta ja hoitamatta ihoani, voisin vaan kuvitella miltä sen jälkeen näyttäisin! Tai hetkinen. En edes voi kuvitella. Sen verran kammottava näky se varmaan olisi.

Haluaisinkin kuulla lukijoiltani ketkä ovat äitejä tai tulevia äitejä mikä teidän suhteenne on/oli kosmetiikkaan raskausaikana? Menittekö Elle Naturellena koko 9 kk vai ehostitteko entiseen malliin?

Jos tämä vartalovoide alkoi kiinnostaa, sitä myy mm. Hyvinvoinnin Tavaratalo, hintaan 7,50 €.

INCI:
Aqua (Water), Glycine Soja (Soybean) Oil*, Alcohol denat.*, Cocos Nucifera (Coconut) Oil*,Polyglyceryl-3 Dicitrate/Stearate, Butyrospermum Parkii (Shea Butter)*, Isoamyl Laurate, Camellia Oleifera Seed Oil*, Glycerin, Cetearyl Alcohol, Sorbitol, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil*, Xanthan Gum, Parfum (Essential Oils), Sodium Lactate, Theobroma Grandiflorum Seed Butter*, Lycium Barbarum Fruit Extract*, Citrus Medica Limonum (Lemon) Peel Extract*, Lactic Acid, Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Oil*, Tocopherol, Limonene, Linalool, Citral

* = luomu

Sante-tuotteet eivät sisällä keinotekoisia väri- tai hajusteaineita, synteettisiä säilöntäaineita eikä petrokemian ainesosia. Tuotteita ei ole testattu eläinkokein. 



Tuote saatu blogin kautta testattavaksi.

25 kommenttia:

  1. Itse en yleensäkään paljon meikkaa, mutta raskausaikana jättäisin pois esim. hiusten värjäyksen. Tämä on vaan minun mielipiteeni :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä asiasta ollaan montaa mieltä. Oma kampaajani sanoi, että kevytväreillä voi huoletta värjätä ja näin olen tehnytkin :)

      Poista
  2. Mä oon tykänny kans tästä voiteesta! Multa löytyy myös sarjan suihkugeeli, joka sekin tuoksuu ihanalta :)

    En ole vielä äiti, mutta raskausaikana aion käyttää mahdollisimman vähän kosmetiikka, vain välttämättömiä. Ihan jo senkin takia, että monet ystävät ovat sanoneet, että meikit alkaa haista järkyttävälle ;) Sekin vähä mitä iholleni laitan, on luonnonkosmetiikkaa, mieluiten vielä suomalaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääkin kokeilla myös sitä! :)

      Omaan nenääni ainakaan mun meikit eivät ole alkaneet haista millekään :D Ja nämä hajureaktiotkin ovat kovin yksilöllisiä, kuten raskaudet muutenkin. Se mitä on ollut toisella, toinen ei tiedä siitä välttämättä mitään :)

      Poista
  3. Mun mielestä itse gojimarjat maistuu rekan alle jääneiltä rusinoilta... Mutta ehkä ne tuoreena tuoksuu paremmalta kuin miltä ne kuivattuina maistuu :)

    En ole äiti, en ole raskaana MUTTA eikös nämä raskausajan suositukset ole vähän niinkuin si och så, että vastaus riipuu siitä keneltä kysyy? Asiasta mitään tietämättömänä sanoisin että kultainen keskitie ja järki kädessä jos kulkee niin tuskin kamalan pahasti pieleen menee.
    Kynsiähän voi vaikka lakata tuuletusikkuna auki niin ne pahimmat höyryt ei mene henkeen ja hiusvärejäkin on niin monenlaisia myrkyllisiä ja myrkyttömiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en sitten taas ole maistellut gojimarjoja, ainoastaan haistellut :D

      No näin mäkin sen ajattelisin :) Mikään kosmetiikkatuote ei imeydy (tai ainakaan ei pitäisi mun tietojen mukaan imeytyä) ihon syvimpiin kerroksiin, joten en näe mitään syytä miksi en niitä voisi käyttää? Jokainen saa toki tehdä niinkuin parhaaksi katsoo, mutta oma mielipiteeni on se, että enemmän sillä on vaikutusta sikiöön mitä esim. syön kuin sillä mitä voidetta laitan naamaani. Koen myös, että suurimmat terveysriskit tulevalle lapselle ovat tupakka ja alkoholi. Tupakanpolton lopetin siihen paikkaan kun sain tietää olevani raskaana ja alkoholia ei tietenkään myöskään ole juonut raskaana ollessani :)

      Poista
  4. Ei ole lapsia eikä ole vielä hetkeen tulossakaan mutta eiköhän tässäkin asiassa ole se maalaisjärjen käyttö sallittua? :)

    Herranen aika, kyllä varmaan aikojen sivu on äidit meikanneet raskausaikana, ainakin mun äiti ja ihan normaali minusta kai on tullut :D Ja tänä päivänä kosmetiikka taitaa olla jo huomattavasti tutkitumpaa ja turvallisempaakin kuin joskus aiemmin? Korjatkaa jos olen väärässä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan! Juurikin näin! Samoin mun äiti on meikannut ja voisin kuvitella, että 70-luvulla meikit taatusti sisälsivät vaikka mitä nykyään kiellettyjen aineiden listoilla olevia myrkkyjä!

      Monet naiset ovat jo työnsä puolesta kemikaalien ja meikkien kanssa tekemsissä, esim. kosmetologit, kampaajat, maskeeraajat, kynsien tekijät. En usko, että näiden ammattikuntien edustajat menevät töihin ilman meikkiä tai hiustenlaittoa? :D

      Poista
  5. Mä oon tykännyt Urtekramin kropparasvoista, ovat tosin melko kevyitä. Niitä saa ihan Prismasta.

    Kamalaa tuommonen jatkuva syyllistäminen, mitä äidit toisilleen harjoittaa. Omiin suunnitelmiin ei lisääntyminen kuuluu, mutta kyllä on hirvittänyt kun olen sivusta seurannut.

    Hieman alkoi kyllä tämä kosmetiikka & raskaus -asia itseäkin kiinnostaa kosmefriikkinä, HUS on suosittanut tällaista: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,2260,3437,6169
    Eli itseruskettavista ja aurinkorasvoista on kyllä jotain varoituksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanos muuta! En ymmärrä oikein aina tätä naisten välistä solidaarisuutta muutenkaan. En tiedä onko joku muka niin täydellinen omasta mielestään, että voi alkaa syyllistämään muita? :/ Itse ainakin koen asian niin, että minä teen niin kuin parhaaksi katson ja jos joku ei halua meikata raskaana ollessaan, niin okei, ei se multa ole pois. Itse en vaan näe siinä asiassa mitään vaarallista :)

      Juu, aurinkovoiteet ja itsestäänruskettavat ovatkin varmaan hieman oma lukunsa, onneksi ei vielä tarvitse miettiä niiden käyttöä :D (meillä meinaan ainakin sataa täällä lunta aivan vaakatasossa...)

      Poista
  6. Olen Äiti X 3 ja jokaisen raskauden aikana käyttänyt kosmetiikkaa/ruumisrasvoja sen verran kuin ollut tarpeen/huvittanut.
    Ekasta raskaudesta on 17 vuotta aikaa,eikä silloin ees puhuttu kosmetiikan mahd haitoista.Meikkailin ihan normisti,taisin värjätä fledaakin.
    Kaksi seuraavaa menneet niin huonossa olossa ja kaikinpuolin kipeänä ja liikkumiskielloissa yms ettei sitä meikkailuakaan kauheammin kertakaikkisesti jaksanut tehdä.Mutta en edes miettinyt "voikohan laittaa" tms jos meikata jaksoin.Huulivärejä sudin kyllä silloinkin likimain päivittäin.
    Kaikki on ajallaan kauhistus ja kiellettyjen listoilla.Milloin se on kahvi joskus kosmetiikka ja seuraavaksi sipsit =)
    Maalaisjärkeä,tässäkin asiassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Ja jos oikein alettaisiin hiuksia halkomaan tässä hommassa, niin silloin ei varmaan voisi pestä hampaitakaan tai hiuksia. Samantien voisi olla peseytymättä koko 9 kk, istua neljän seinän sisällä (ulkona tulee hengitettyä ties mitä ilman saastetta + pakokaasuja), vaatteita ei saisi pestä (pyykinpesuaineissa on taatusti jotain haitallista!), ruokaa ja juomaakin pitäisi rajoittaa (ei voi tietää missä on tehty, mistä on tehty, missä on kasvatettu, mitä lannoitusaineita käytetty....) Tätähän voisi jatkaa ihan loputtomiin, mutta onneksi ei tarvitse tehdä niin, koska tosiaan voi elää ihan normaalia elämää :D

      Ainiin, koskakohan ne alkaa kieltää joitain telkkuohjelmia odottavilta äideiltä? Teeveestä kun voi tulla todella ahdistavia ohjelmia ja jos äiti ahdistuu, ahdistuu lapsikin.

      Poista
    2. Muistaakseni muutama vuosi sitten käytiin keskustelua onko odottavan äidin tarpeen/terveellistä katsella esim kauhuleffoja.Koska jännitys saa elimistön erittämään "pelkoa" johon vauva sitten reagoi...Ja joskus muistan lukeneeni tutkimuksesta jossa kehoitettiin välttämään tv:n lujalla pitoa jos katsoo ohjelmia joissa on räjähdyksiä ja ammuntaa =D
      Niin,lapsihan pullahtaa hyshys-laboratorio-olosuhteisiin ja elää elämänsä pumpulissa ja pelkässä lempeässä äänimaailmassa kuunnellen hipihiljaisella sopivanlaista klassista musiikkia.
      Kyllä näitä höpöhöpö-ohjeita löytyy.Justiinhan se kahvikin TAAS todetiin hirveen kauheen vaaralliseksi.Likimain arsenikkiahan tuo.Kunnes se kauhea vöyhkä helpottaa taas ja eletään normimmin.Kunnes toteamme kaakaon olevan hengenvaarallista...

      Poista
    3. En tiedä pitääkö oikeasti paikkaansa mutta sikiöt kuulemma reagoivat positiivisesti musiikkiin ja sellaiset kappaleet joita ovat kuulleet kohdussa voivat rauhoittaa lasta sitten kohdun ulkopuolellakin.

      Poista
    4. Kyllähän se paikkansa vissiin pitää :) Olen nyt niillä raskausviikoilla, että sikiö alkaa rekisteröimään ääniä. Esim. minun ääneni tulee hänelle tutuksi ja osaa tunnistaa sen synnyttyään :)

      Mä olen tosin höpissyt tuolla mahakummulleni jo pidemmän aikaa :D <3

      Poista
  7. Mulla on kohta nelivuotias tyttö. Häntä odottaessani jätin hiusten värjäämisen pois. (Tosin uskoin siihen aikaan vielä, ettei väri tartu raskaanaolijan hiuksiin hyvin ja ajattelin sikiön lisäksi sitä. Ennen synnytystä kävin kampaajalla ja hän totesi luulon vääräksi.) Muuten käytin surutta meikkejä ja muutakin kosmetiikkaa päivittäin, etenkin rasvasin ihoa paljon. Tuoksujen käyttö ja kynsien lakkaus on minulla minimaalista muutenkin, joten tulin vältelleeksi niitä kuin itsestään. Lisäksi ostin Weledan synnytykseen valmistautumisöljyn (välilihan iholle), mutta sen hyödyllisyyttä en lopulta päässyt kokemaan (sektioon meni).

    Terveydenhoitajalta kysyin kosmetiikasta ja kerroin sitä melko paljon "harrastavani". Hän kehotti välttelemään juuri noita ylenpalttisia lakkailuja sisätiloissa ja hiusväreistä taisi sanoa, että raitoja voi laittaa jos ei ulota niitä päänahkaan asti. Rasvailuun hän taisi jopa kehottaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voiteita pitäisi minunkin käsityksen mukaan käyttää ehkä jopa enemmänkin raskausaikana kuin normisti. Sain juuri testattavaksi raskausarpien ehkäisyyn sellaisen kosteuspuikon josta teen jutun tänne jossain kohtaa :) Ja nyt on raskausviikot menossa siinä kohtaa, että ihoni kutiaa aivan hemmetisti! Pakko on vaan laittaa rasvaa, muuten varmaan raapisin ihoni rikki :(

      Poista
  8. Mä kyllä raskausaikana meikkasin ja käytin kosmetiikkaa. Juurikasvuakin värjäsin muutamaan otteeseen kun se näytti aivan kamalalta. Kynsilakkaa ja suihkutettavia tuotteita, kuten hiuslakkaa, en käyttänyt ihan vaan senkin takia että haju teki pahaa. Tiedostin asian, ja ehkä jonkin verran se vaikutti kosmetiikankäyttöön kuten luonnonkosmetiikan suosimiseen, mutta kyllä ehostin ja hoidin itseäni raskausaikana. Enkä koe siitä huonoa omatuntoa :) Kyllä ne oikeasti tässä maassa sikiön terveyttä todella uhkaavat tekijät ovat äidin tupakointi ja alkoholinkäyttö, niihin verrattuna meikkaaminen on mun mielestä hyvin pieni synti! :)

    Äidit ovat OIKEASTI toisilleen julmia välillä. En tiedä, johtuuko se sitten jotenkin siitä että uudessa elämäntilanteessa ollaan vähän epävarmoja, ja se on helppo purkaa toisten arvosteluun. Itse en koskaan päässyt mukaan meidän naapuruston 'mammakerhoon' meikattuna ja korkokengissäni, vaan sain sellaista kommenttia että 'miten joku viitsii olla noin turhamainen'. No, oma tyylini oli sama jo ennen lapsen saamista, enkä nähnyt tarpeen muuttaa itseäni täysin vaikka äidiksi tulinkin. Mä nyt vaan olen tällainen, aina ollut :)

    Mutta joo, mun yksi kaveri ihmetteli kovaan ääneen että miten VOIN värjätä raskaanaollessa hiuksia. Hän itse veti röökiä koko raskausajan, että ehkä oli vähän suhteellisuudentaju hukassa.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mun mielestä meikkaamisessa ei tosiaan ole mitään pahaa. Jos joku luomunaama (anteeksi tälläinen nätti nimitys) on sitä mieltä, että meikkaaminen on turhaa raskausaikana, niin se olkoon hänen turha mielipiteensä. Oikeasti kyllähän ehostaminen ja itsestään huoltapitäminen on jo muidenkin huomioon ottamista. Mutta ikävä kyllä se on niin, että Suomessa katsotaan just varmaan kieroon meikkaavaa äitiä. Tai herranjumala jos sillä on vielä korkkaritkin jalassa! Huhhuh. Sopivampaa tietysti olisi jos äiti painaa tuolla meikittä, tukka paskasena, verkkarit jalassa. Siitä ainakin näkee, että yhtään ei panosteta aikaa enää itseensä, koska se semmonenhan olis ihan kauheeta syntiä.

      No just. Jos ite vetäisin röökiä raskausaikana, niin en kyllä kehtais sanoa mistään mitään kellekään toiselle äidille :D Huh, aika järkkyä!

      Poista
  9. Noh, arvostelu ja "syyllistäminen" pätee molemmin puolin. Minusta ihmisten pitäisi antaa olla rauhassa sitä mieltä mitä ovat, kauhistelematta, tuomitsematta, arvostelematta. Aika paljon saa elämästään helpompaa kun ymmärtää, että suuri osa - ellei peräti kaikki - niin sanotusta syyllistämisestä tapahtuu meidän omassa päässämme; me itse syyllistämme itseämme. Jos on päätöksensä tehnyt ja uskoo sen olevan oikean, niin mitä syytä meillä on syyllistyä jonkun toisen erilaisesta mielipiteestä? Jos joku on sitä mieltä, että meikit ja kosmetiikkaa ovat kenties sikiölle haitallisia eikä halua niitä käyttää, niin antaa hänen olla sitä mieltä ja jos itse on eri mieltä, niin on sitten yhtä reilusti ja vakaasti eikä ajattele sen toisen syyllistävän meikkien ja kosmetiikan käytöstä vain, koska on eri mieltä.

    Äh, en osaa taas selittää kunnolla tätä asiaa. Aiheesta on kirjoittanut eräs psykologikin nimenomaan äideille, en nyt vain muista hänen tai kirjansa nimeä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ja toki silläkin on merkitystä miten asiat ilmaisee toiselle ihmiselle. Se miksi tämän nostin hieman esille on se, että sain ihan suoraa kritiikkiä siitä, että enkö ajattele tulevaa lastani yhtään kun kerran meikkaan. Krtiikin antaja sanoi minulle, että olen huono äiti. En ollut edes sitä ennen ajatellut, että meikkaaminen olisi jotenkin kiellettyä raskausaikana? Mitään suurempaa päätöstä siitä en ollut siis tehnyt vaan olin toiminut niin kuin tähänkin asti, elänyt normaalia elämää. Siksi ehkä koin, että tässä on nyt syyllistämisen maku.

      Minulle on henkilökohtaisesti aivan sama kuka tekee mitäkin ollessaan raskaana, niinkuin tuolla aiemmin jo sanoinkin. Jos joku ei halua meikata, värjätä hiuksiaan, rasvata kroppaansa, katsoa telkkua, lukea kirjoja jne. raskaana ollessaan, fine by me. Ei se minulta ole pois, eikä minulle kuulu. Ja minä teen niinkuin minä parhaaksi näen. Tässä tapauksessa oma mielipiteeni on se, että ei raskaus ole mikään sairaus ja maalaisjärjen käyttö on sallittua :)

      Nostin tätä aihetta myös siksi esiin, koska minua ihan yleisesti kiinnostaa mitä muut äidit/äidiksi tulevat on tästä mieltä. Eri mieltä saa olla kuin minä, minä olen perustellut oman mielipiteeni. Ja jos olen itse kuullostanut syyllistävältä, olen vain vastannut minulle esitettyyn kritiikkiin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, eikös se vanha sananlaskukin niin mene :D

      Poista
    2. Juu, kirjoittelin ihan yleisellä tasolla, enkä millään muotoa halunnut osoittaa kritiikkiä sen enempää aihetta kuin sinuakaan kohtaan. Henk.koht. olen sitä mieltä, että asioista on hyvä puhua ja monia asioita on hyvä sanoa ihan ääneen. Itse vain olen säästynyt paljolta sillä, että kun joku saa minut tuntemaan syyllisyyttä jostakin, niin en ensimmäisenä ala puolustella tai muutu "hyökkääväksi" sitä kohtaan, joka saa minut niin tuntemaan, vaan katsonkin peiliin ja mietin, että miksi reagoin niin kuin reagoin, enkö olekaan sinut kyseisen asian kanssa.

      Yksi minun motoistani on, että tyhmän edessä minä vaikenen, ja se todellakin toimii. Jos joku on niin tökerö, että sanoo sinulle suoraan, että olet huono äiti koska meikkaat (tai ihan mitä vaan, olet huono äiti koska X), niin ongelma on kyllä sanojan päässä ja koko asian voi ohittaa olan kohautuksella.

      Itse olin nuorempana paljon innokkaampi ja kärkkäämpi "puolustamaan" omia valintojani, nykyään olen ennemmin hiljaa ja annan toisten paasata. Jos olen eri mieltä, niin saatan vain nyökytellä ja/tai ynistä jotain epämääräistä ja annan toisen pitää ajatuksensa ja mielipiteensä ilman sen suurempaa kannanottoa. Minulle riittää omien valintojeni suhteen nykyään se, että minä tiedän mikä minulle on hyväksi, ihan sama vaikka koko muu maailma olisi eri mieltä. ;-)

      Niin että anna palaa vaan, minusta on mielenkiintoista lukea näitäkin juttuja ja lukea myös ihmisten mielipiteitä ja ajatuksia erilaisista asioista liittyen raskauteen, vauva-aikaan jne. =)

      Ai niin, se kirja oli muuten Äidiksi lapselleni, kirjoittaja Mirja Sinkkonen.

      Poista
    3. Juu, en sitä niin ottanutkaan, että olisit minua syyttänyt mistään :)

      Tuo motto on loistava! Pitäisi varmaan omaksua myös itse tuo! Myönnän, että minusta löytyy kärkkäyttä (onko tuo oikea sana?), koska luonteeni on niin tempperamenttinen :D mutta toisaalta jos joku on kanssani eri mieltä, saatan olla vaan hiljaakin ja nyökytellä. Ei aina jaksa alkaa paasaamaan. Ja valitettavasti maailmassa on niin paljon "kaikkitietäviä" ihmisiä, että sanot mitä vaan, he ovat aina kuitenkin oikeassa ja aina on parempaa tietoa kuin muilla. Sellaisen ihmistyypin kanssa on parempi vaan luovia ja antaa mennä ohi. Sellaisten tyyppien kanssa keskustelu on kuin päätä hakkaisi seinään.

      Ok, kiitti! Pitääkin tutustua tuohon kirjaan :)

      Poista
  10. Gojimarjafani ilmoittautuu! Tätä pitää kokeilla seuraavaksi, kun vartalovoide loppuu. Tosin livboksista tullutta body butteria riittää vielä pitkäksi ajaksi, joten saan odottaa tovin ennen shoppailua. Sillä välin hemmottelen kasvoja Freemanin gojinaamiolla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on Freemannin gotsit vielä koklaamatta! :) pitääkin ostaa sellainen testiin :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)