keskiviikko 24. lokakuuta 2012

Rillipöllö.

Rillipöllö. Nelisilmä. Näin imartelevia nimiä sain kuulla ala-asteella kun 11-vuotiaana sain ekat silmälasini. Traumatisoiduin pitkäksi aikaa ja vältin silmälasien käyttöä sillä seurauksella, etten nähnyt kunnolla mitään ja hajataittovika pahentui entisestään.

Vuosien saatossa olen käyttänyt laseja lähinnä kotona telkkua katsellessa ja auton rattiin hypätessäni. Muuten olen mennyt silmiäni siristellen ja puolisokkona. Järkevää? Jooei.

Edelliset lasini hankin vuonna 2009 ja niiden pokat alkoivat olla nyt jo niin so last season, että päätin hankkia uudet rillit. Mietin, että ostan sellaiset jotka korostavat kasvojani ja voin käyttää niitä ilman mitään ulkonäkökomplekseja. Mulla istuu takaraivon perukoilla vieläkin kerran kuulemani sanat ettei silmälasipäiset tytöt ole nättejä. Ihan naurettavaa, vai mitä!


Hyödynsin silmälasiliikkeen tarjouksen kahdet silmälasit yksien hinnalla. Kaikki varmaan tietävät, että yleensä tälläiset tarjoukset ovat ihan huttua ja harva oikeasti saa kahdet rillit tyyliin alle 100 eurolla.
Valitsin ylläolevat pokat, ylimpänä Emporio Armanit ja alempana Tommy Hilfigerit, koska ne vaan istuivat päähän kaikkein parhaiten. Hintaa tälle kaksikolle tuli vähän päälle 200 € eli ei kauhean paljon kuitenkaan.




Tältä ne sitten näyttävät allekirjoittaneen päässä :) Tykkään etenkin nuista Hilfigereistä, mutta Armanit ovat kans jees. Tosin näitä kuvia kattoessa tuli vähän sellanen olo, että näytänkö ihan Nina Mikkoselta ne päässä? Apua! Hope not!

Mutta niinkuin tuolla Facebookissakin jo julistin, elämässäni taitaa alkaa aikakausi jolloin pidän laseja koko ajan. Näitä nyt ainakin pitää mielellään istuvuudenkin takia ja siks, että nää kai nyt ihan sopiikin tähän mun hehtonaamaan :)

Oletko sinut rilliesi kanssa? Vai meneekö piilareiden käyttämiseksi?


31 kommenttia:

  1. Tykkään laseistani oikein paljon. Piilarihommaan en ole vielä lähtenyt kun likinäköisyys ei kuitenkaan ole kovin paha. Minulla ei ole mitään laseja vastaan, ennemminkin katselen ja ihailen hyvännäköisiä pokia muilla. Monesti laseilla saa kivasti erilaisen ilmeen ja silmälasipäiset tytöt/naiset/miehet/pojat voivat olla tosi hyvännäköisiä ja nättejä!

    Hyvät lasit olet löytänyt :)

    Ai että, Nina Mikkonen on kyllä...topakka täti. Arvostan tätä lastentarhat ovat saatanasta-näkemystä!!!

    VastaaPoista
  2. Minä OLIN sinut niin pitkään kun tajusin että haluan uudet lasit! :D Nyt hankin tosiaan piilareita mutta kyllä se uudet prillitkin pitää hommata. Nykyiset on ollu, eh, kuus vuotta..

    Hei jos sulla on kans hajataittoa niin miten tuo lasitarjous wörkki? Kun yleensähän ne tarjoukset koskee vain varastovoimakkuuksia, eli ei sitä jos tehdään kustomoidut linssit. Tai niin oon ainakin ymmärtäny? Ei nimittäin kuulosta hinta kuitenkaan pahalta jos parilla sadalla sait! Mä en oo jaksanu noihin edes perehtyä kun oon vaan ajatellu että nääh, viissataa ne tulee maksamaan kuitenki :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi oli sellainen tarjous, että jos otti ihan peruslinssit eli ei mitään heijastamattomia, hiomattomia jne, niin hinta oli tuo. Mulla on heijastamattomat linssit vanhoissa pokissa, joten näihin en ottanut mitään hifistelyjä, ihan sillä halvimmalla peruslinssillä mentiin :D Mulla on näkö +1 ja +0,75 sekä -1.25 ja -1.50, eli ei kauhean voimakkaat mutta sen verran kumminkin, että ilman laseja kaikki on vähän sellasta blurria.

      Nisseniltä otin nää ja nyt siellä taitaa olla joku sellainen tarjous, että kahdet lasit itselle ja kolmannet kaverille (eli perheenjäsenelle) :)

      Poista
    2. Ahaa, okei. Ehkä mun vaan täytyy ottaa itseäni niskasta ja käydä kysymässä vaikka Nisseniltä että mikä on homman nimi :)

      Poista
  3. Mä en käytä omiani kuin kotona. En voi töissä käyttää kun en taas voi työskennellä päätteellä niiden kanssa. On ne ihan nätit, mutta painaa ikävästi jos vähänkin on päänsärkyä niin nenää, eikä auta vaikka miten vääntelisi tyynyjä.

    Pitäisikin varata aika optikolle, kun vähän epäilen että näkö huonontunut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa varata, mullakin oli taannoin liian pitkä väli optikolla käymisessä ja näkö oli tosiaan huonontunut tällä välin. Kun sai uudet rillit, niin tuntui että aukesi ihan uusi maailma :D

      Poista
    2. Mä kävin tänään. Lääkäri jo käski mennä ja kun olin poissa töistä - kiitos päänsäryn - niin päätin iltapäivällä käväistä. Ja mukana kotiin tuli kuukausipiilarit, tilaus kaksiin laseihin ja 0.5 huonompi näkö kummassakin silmässä. Kannatti käydä, maailma on nyt kirkkaampi :P

      Poista
  4. Sain itse omat lasini 80-luvun alussa 5-vuotiaana, ja samantien paukahti -7. Kouluaika oli aivan kamala. Siirryin n.14-vuotiaana käyttämään pääasiassa pilareita, ja tämän vuoden huhtikuussa aloitin leikkausruljanssin, jonka ansiosta olen nykyään täysin näköapuvälineitä tarvitsematon. Maksoi paljon, mutta on sen rahan arvoista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oh my! :O No sullehan napsahti kerralla kunnon vahvuudet! :(
      Mulla on kans muutamalla kaverilla leikattu silmät, kenellä on ollut tuota seuraava vahvuus on opaskoira-luokkaa. Maksaahan se, mutta toisaalta jos näkö on tosi huono ja huononee koko ajan, niin meneehän sitä rahulia niihin laseihin + piilareihinkin koko ajan.

      Hienoa, että sait leikkauksesta apua! :)

      Poista
  5. Hilfigerit sopii sulle tosi hyvin!

    VastaaPoista
  6. mä olen perjantaina menossa etsimään uusia laseja, inhoan jo valmiiksi sitä sovittelua kun tuntuu ettei mikään soivi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä sieltä varmasti hyvät lasit sulle löytyy! :)

      Poista
  7. Rillit ollu vuodesta 1980 alkaen..
    Käyttäny ja en käyttäny.
    Viime vuodet lukiessa Tiimarilaseja ja nyt näön huomattavasti heikentyessä tarkoitus hakea taas ihan "oikeat lasit".
    Ne vaan maksaa niin kehvelisti.

    Piilareita en ole ikinä ees halunnu,en siedä silmien ronkkimista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sepäs se! :/ Aina tuntuu kukkarossa ikävästi kun pitää uusia rillit.

      Poista
  8. Mullakin on jokusen -1 ja -0.75 hajataittoineen silmissä, mutta laseja käytän kyllä aika harvoin... Kun ei niitä nyt "tarvitse", kuin luennoilla. Muuten kyse onkin ns. mukavuuskäytöstä, eli leffa ja telkkari näyttää kivemmilta kun ei tarvitse siristellä. Olen huomannut, että näköni on hieman huonontunut myös noista lasien vahvuuksista, mutta mulla ei yksinkertaisesti ole varaa uusiin laseihin. Joten näillä mennään, kunnes näkö radikaalisti huonontuu. Sinällään mun lasit on tosi kivat, DKNY:n kultaiset, vähän samanlaiset kuin noi sun Armanit :) Mun on lisäksi kamalan vaikea löytää sopivia laseja, kaikki kehykset näyttää ihan pöljiltä mun naamassa.

    Tykkään erityisesti noista Tommyista, ne jotenkin pukee sua tosi hyvin :) Ja ne on erittäin "sharp"! :)

    VastaaPoista
  9. Hyviltä näyttää molemmat, enemmän taidan kuitenkin tykätä noista Hilfigerin pokista. Kyllä sulle kuule lasit sopii, nätiltä näyttää sekä ilman että lasien kanssa! Mutta sillä vaan on valitettavan suuri vaikutus mitä lapsena ja teininä kuulee/on kuullut ulkonäöstään, että vaikka kuinka järkeilisi ja ajattelisi asioita, niin aina ne jää ne jutut jonnekin takaraivon perukoille kummittelemaan. :-(

    Minulla on lähinnä taittovikaa silmissä ja sain ensimmäiset lukulasini parikymppisenä. Minulla oli runsaasti päänsärkyä nuorena ja osittain se taisi olla taittovian syytä. No, migreeni minulla on tosin ollut varmaan jo varhaisnuoruudesta lähtien, että ei kaikki päänsärky ole silmistä johtunut todellakaan.

    Minulla on ollut vain muutamat lasit. En ole raaskinut ostella kun ovat niin kalliita ja käytän niin vähän. En välttämättä tarvitse laseja ollenkaan, vaikka taittovika kyllä on joissakin tilanteissa ihan selkeästi huomattava ja joudun toisinaan vähän kikkailemaan saadakseni selvää esim. numerosarjoista (pahimpia ovat postin pakettilappujen pakettikoodit ja laskujen viitenumerot, varsinkin jos on paljon esim. nollia vierekkäin).

    Olen sitä mieltä, että minulle olisi lisäksi tullut jo hieman ikänäköä (enkä nyt tarkoita, että näytän vieläkin paremmalta kuin ennen ;-D ), mutta kävin alkuvuodesta optikolla ja näkö on ainakin sen tutkimuksen mukaan pysynyt samana. Tiedän hävettävän vähän näköasioista, enkä ikinä tajua mitään kun ihmiset puhuvat voimakkuuksista ja millainen näkö heillä on. -0.75 ja -1 näyttävät tutulta, olisko mullakin jotain semmosta. ;-) Pitäis varmaan kaivaa se optikolta saatu lappu jostain...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oij, kiitos ihana Mohn! :)

      Lukulasit ovat plussaa, kaukolasit miinusta :) Mulla on hajataittoa noiden plussien verran, en näe siis kauas ja hajataitto heittää kamalat varjot esim. tekstityksiin telkkarissa/elokuvissa. Lukea näen ilmankin laseja, mutta useasti ne päässä ovat, varsinkin jos luen päivällä :) Lähinäkö siis ok, kaukonäkö huonompi :)

      Poista
    2. Hihii, no sitten mulla on +0.75 ja +1. Ehkä. =) Minulla se taittovika haittaa nimenomaan lähelle katsellessa. Hyvä esimerkki on ompelussa, eli jos pitäisi vaikka tikata sauman suuntaisesti niin joudun hakemaan sitä saumaa kun tuntuu, että se heiluu puolelta toiselle. ;) Lukiessa huomaa joskus, että onpas nyt rasittavaa ja rivit pomppii. Telkkariakin olisi kivempi katsella lasit päässä. Heh, pitäisköhän kaivaa glasit esiin ja ottaa taas pitkästä aikaa käyttöön. ;-D

      Poista
  10. Mie olen ollut ilman silmälaseja jo kaks kuukautta, kävin siis elokuussa laserleikkauksessa. Mutta silmälaseja käytin melkein 20 vuotta ja ensimmäiset sain joskus 10-vuotiaana. Näkö vaan huononi koko ajan ja vaikka otin aina ne tuunatuimmat linssit niin silti niille jäi ihan kiitettävästi paksuutta. Äitee sitten päätti, että parempi mun käydä leikkauksessa ku kärsiä paksuista linsseistä :D


    P.S. Nissen on paras! Oon ollut asiakkaana siellä syntymästä saakka :P

    VastaaPoista
  11. Oon ihan sinut rillipöllöyteen, koska sain ensimmäiset lasit jo ensimmäisen tai toisen luokan joulujuhlapäivänä.. Siitä asti oon kulkenu lähes päivittäin pokat päässä, välillä oon kuitenki tunkenu piilarit silmiin.
    En oo koskaan ajatellu että silmälasipäiset tytöt olis rumia, mutta sellanen kuva kyllä on annettu. Toisaalta pidän itteäni yhtä rumana kuljin silmälasit päässä tai en. Oon myös liian laiska käyttämään piilareita ja eniten niissä kauhistuttaa se, että nään kaiken normaalin kokoisena! Mulla on niin paljon miinusta, että nään kaiken pienempänä mitä se todellisuudessa taitaa olla. Mittasuhteet pelaa, mutta sitä järkytyksen määrää kun tarkastelee omia käsiään/jalkojaan tai erehtyy katsomaan peiliin! :-D
    Ps. Sulle sopii tosi hyvin molemmat silmälasit! Vau, varsinkin nuo toiset!

    VastaaPoista
  12. Kauniit ja hyvin sopivat lasit oot saanut :).
    Itse sain lasit joskus 4.-5. luokalla ja silloin kyllä jännitti, mutta ei meijän koulussa ketään lasien takia kiusattu, kun aika monella ne oli loppupeleissä.
    Muutenkin tuntunut, että nykyisin melkein joka toisella vastaan tulevalla ihmisellä on lasit päässä :D. Loistava asustehan se on myös.
    Nykyiset lasit hommasin vajaa 2v. sitten ja jälleen oli näkö huonontunut, -7.25 vasemmassa ja oikeaan tulee saman vahvuinen linssi, kun se on lähes sokea mun oikean puoleisen cp-vammani takia.
    Piilareita en ole koskaan harkinnutkaan, ajatuskin silmien ronkkimisesta ällöttää ja tähän taitaa myös kaatua mahdollinen leikkaukseenkin meno :D.
    Tosin jos leikkaukseen haluaisin, niin pitäisi yleensä näön olla muuttumaton pari vuotta ja yleensä joka kerta kun olen tarkastuksessa käynyt, niin se on huonontunut... Ja sitten en tiedä, auttaisiko leikkaus edes tuohon oikeaan silmään yhtään mitään, kun on tuosta vammasta riippuvainen...
    Eli lasien kanssa värkkäillään nyt :p. Muutaman vuoden saa nämä sangat nyt mennä (samoin aurinkolasit), korkeintaan linssit vaihdatan tarvittaessa, oli sen verran kalliit!

    VastaaPoista
  13. Vastaan nyt tähän allekkain kolmelle viimeiselle kommentoijalleni, koska tuo Vastaa-namiska ei vaan toimi :(

    Merja: Leikkaus on ihan ehdoton silloin varsinkin kun on tosi huono näkö. Ihanaa, että äippäsi päätti noin :) Vaikka se on kallis leikkaus, tulee se halvemmaksi pidemmän päälle ja muutenkin helpottaa elämää kummasti :)

    Jetta:Ja höpöhöpö, sinä et nyt todellakaan ole ruma! <3 Se idiootti kuka mullekin joskus noin sanoi, että rillipäiset tytöt ei ole nättejä, on itse ihan järkyn ruma ihminen, ainakin sisäisesti.
    Kiitos, kiva kuulla, että nämä rillykät sopii meikäläiselle :) <3

    Anzu-Anssu: Kiitos oikein paljon! :) <3
    No näinhän se on, että valtaosalla ihmisistä on silmälasit. Ja monet sellaisetkin ihmiset ketkä niitä eivät oikeasti edes tarvitse, hankkivat lasit vaan asusteeksi :)

    VastaaPoista
  14. Piilarit ovat aina käytössä, mutta kerran viikossa pidän rillipäivän. En ole koskaan oikein tykännyt silmälaseista ja piilarit ovat mukavat, kun niitä ei edes huomaa. Vaikka lasit tuntuvat omalla nenällä niin tyhmältä, niin tykkään kuitenkin muilla ihmisillä silmälaseista. Nuo sinunkin ovat tosi kivat :) Ehkä siksi olen hankkinut omat rillit pinkkeinä ja violetteina, niin ne tuntuvat sinä yhtenä päivänä viikossa enemmän asusteilta kuin silmälaseilta. Onkohan tässä mitään järkeenkäypää ideaa? Näöstä en kuitenkaan tingi, joten tihrutteluun en rupea edes ''kauneuden tähden'' :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! :)

      Mä en voi käyttää piilareita, vaikka haluaisinkin. Tuo runsas hajataitto estää sen, ainakin optikon sanojen mukaan :/ Jotain värinvaihtopiilareita olen joskus käyttänyt, mutta ne on ollut ilman tehoja.

      Poista
  15. Kyllä oon sinut rillien kanssa, 7-vuotiaasta asti kun oon niitä joutunut käyttämään =) Joskus teini-iässä hankin piilarit ja niitä tulikin käytettyä paljon, ehkä jopa liikaa koska jossain vaiheessa piilareita käyttäessä alkoi tuntumaan siltä niin kuin olisi roskia silmissä. Muistelen että mulle olisi sanottu että mulla on ollu silmissä tulehdus (en kyllä huomannut mitään =O) ja sen vuoksi luomien sisäpuolelle on jäänyt jotain kiinnikkeitä/röpylää ja siitä tuntemus johtuu. Voihan olla että muistan väärinkin tuon diagnoosin, mutta niinpä vain piilareiden käyttö jäi. Välillä oon ajatellut josko hankkisi sellaisia kertakäyttöisiä ja kokeilisi sietäisikö silmät niitä, piilaritkin kun ovat kehittyneet tässä parissakymmenessä vuodessa. Sen vaan muistan piilariajoiltani jotta kyllä vain ilman silmälaseja olo oli alaston =D

    VastaaPoista
  16. Niin ja tietenkin pääpointti unohtui, nätit lasit oot hankkinut! =)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)